Rzeczywistość rozszerzona (ang. Augemented Reality – AR) to połączenie prawdziwego świata z elementami wirtualnymi. Najczęstszą obecnie spotykaną formą jest generowanie cyfrowych widoków na obrazach generowanych przez obiektyw aparatu. Z oczywistych względów, technologia rozwija się najprężniej w obszarze aplikacji mobilnych.

Fenomen Pokemon Go

Prawdziwy potencjał aplikacji mobilnych wykorzystujących rzeczywistość rozszerzoną mogliśmy zobaczyć w lipcu 2016 roku. Wtedy właśnie świat poznał Pokemon Go i oszalał na punkcie tej gry. Ulice zaroiły się nastolatkami poszukującymi małych stworków. A przecież tysiące ekspertów przekonywało, że nic nie jest w stanie odciągnąć młodych ludzi od monitorów. Tymczasem wystarczył smartfon i dodanie elementów wirtualnych do rzeczywistego obrazu miast i miasteczek, aby podbić serca fanów japońskich stworków.

Popularność gry zaskoczyła wszystkich i pokazała, że AR to trend, którego w żadnym wypadku nie można pomijać lub bagatelizować. Szczególnie ważny był fakt, że rzeczywistość rozszerzona cieszyła się największą popularnością wśród ludzi młodych. A wiec wśród grupy, która w niedalekiej przyszłości będzie stanowiła największą grupę konsumencką.

Nieograniczone możliwości

Połączenie świata realnego z elementami wirtualnymi daje ogromne możliwości. Marketingowcy i specjaliści zajmujący się rozwojem sprzedaży są przekonani, że technologia pozwoli na skuteczniejsze docieranie do potencjalnych klientów i przekonywanie ich do zakupów.

Otoczenie potencjalnych klientów realistycznie wyglądającymi produktami może wywoływać silne potrzeby zakupowe. Zastanówmy się jak będzie reagować konsument, gdy na podczas fotografowania pustego stołu zobaczy na nim butelkę popularnego napoju? Albo podczas robienia selfie na jego nosie pojawi się popularna marka okularów? Nie bez znaczenia jest też fakt, że technologie mobilne ułatwiają identyfikowanie użytkowników i docieranie do potencjalnych klientów z produktami, których akurat potrzebują. W związku z tym wykorzystywanie aplikacji mobilnych staje się dla marketerów jeszcze bardziej atrakcyjne.

Rzeczywistość rozszerzona to także znaczne ułatwienie procesu zakupowego. O ile chętniej klienci będą składali zamówienia w internetowych sklepach z odzieżą, jeżeli będą mogli zobaczyć jak prezentują się w wybranym ubraniu? O ile chętniej zamówią online nowe meble, gdy będą mogli zobaczyć jak wkomponują się we wnętrza ich domów lub mieszkań? W ten sposób możliwe jest poradzenie sobie z największą obiekcją występującą podczas zakupów online – brakiem możliwości zobaczenia efektu końcowego. Rzeczywistość rozszerzona rozwiązuje ten problem o wiele skuteczniej niż np. Możliwość darmowego zwrotu towaru.

Nie tylko konsumpcja

Wykorzystanie rzeczywistości rozszerzonej nie musi się ograniczać do rozwoju marketingu i sprzedaży. Z łatwością można sobie wyobrazić jej wykorzystanie w branży medycznej, jako element wspomagający diagnozowanie i leczenie pacjentów.

Można również zidentyfikować szereg zastosowań w edukacji i szkoleniach. Wykorzystanie rzeczywistości rozszerzonej może uatrakcyjnić tradycyjne lekcje i zdecydowanie bardziej zaangażować uczniów, znudzonych tradycyjnymi formami nauczania. Natomiast w przypadku szkoleń AR może ułatwić miedzy innym proces wdrażania nowych pracowników lub przyspieszyć zdobywanie nowych kompetencji.

Oczywiście możliwości jest wiele więcej i nie ma chyba branży, która nie mogłaby korzystać z zalet rozszerzonej rzeczywistości. Aplikacje mobilne oferujące możliwość połączenia świata rzeczywistego i wirtualnego mają przed sobą świetlaną przyszłość. Dla wielu firm wdrożenie takiego rozwiązania może oznaczać prawdziwą rewolucję i znaczącą poprawę modelu biznesowego. Rewolucja będzie dotyczyć również klientów, którzy zyskają wiele nowych możliwości.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ