Marketing szeptany jest jednym z narzędzi marketingu internetowego. Opiera się na publikowaniu komentarzy i recenzji produktów na formach internetowych, stronach www, blogach czy w social mediach, silnie wiąże się również z komunikacją z użytkownikami Internetu i odpowiadaniem na ich potrzeby w zakresie zdobywania wiedzy. Niesyty coraz częściej pierwotna idee marketingu szeptanego jest wypatrzona. W sieci pełno jest komentarzy, które mają na celu zareklamować dany produkt i nie wnoszą nic nowego w dyskusje. Takie spamowe działania przez wielu postrzegana jako marketing szeptany nie przyczyniają się jednak do pozytywnego budowania wizerunku firmy. Czy warto więc prowadzić marketing szeptany w firmie?

Czym jest marketing szeptany?

Marketing szeptany może przybierać dwie podstawowe formy. Pierwszą z nich jest mówienie o produktach i usługach danej firmie, drugą tzw. marketing szeptany negatywny, który niszczy opinie na temat konkurencji. Obydwie te formy buzz marketingu opierają się na publikowaniu dużej ilości komentarzy i opinii w sieci, głównie na formach tematycznych.

Zalety marketingu szeptanego

Umiejętne prowadzenie działań buzz marketingu może przynieść przedsiębiorstwu duże korzyści. Przede wszystkim zalicza się do nich wzrost świadomości marki i produktu, a także budowanie zaufania do firmy. Marketing szeptany to również znakomite narzędzie do budowania opinii eksperta w sieci. Co więcej, wiele osób postrzega go jako działanie wspierające pozycjonowanie stron www. Wpływa na to fakt, że w zamieszczonych komentarzach często występuje linki do konkretnych podstron firmowego serwisu. Należy również wspomnieć, że ta forma marketingu internetowego nie jest zbyt droga. Cena marketingu szeptanego pozwala z tego narzędzia korzystać nawet małym firmom.

Kiedy lepiej odpuścić?

Nie zawsze jednak marketing szeptany przynosi zamierzone efekty. Nieumiejętne prowadzenie kampanii, brak strategii oraz zbyt agresywne umieszczanie komentarzy może spowodować, że zamiast pozytywnego oddźwięku na firmę posypie się lawina krytyki. Należy pamiętać, że umieszczane wpisy na forach powinny wyglądać naturalnie i nie nosić śladu przekazu reklamowego. Takie albo będą usuwane przez moderatora, albo zwyczajnie ignorowane przez użytkowników. Odpowiedzi powinny wnosić też konkretną wiedzę i być zgodne z tematem dyskusji. Dobrze, kiedy są umieszczane z kont, które nie powstały minutę przed dodaniem komentarza – wtedy to budzi większą wiarygodność.

Jak prowadzić marketing szeptany dla firmy?

Jeżeli chce się, aby marketing szeptany dla firmy był prowadzony skutecznie i przynosił zadowalające efekty najlepiej postawić nie na ilość a na jakość. Umieszczane komentarze powinny być przydatne dla użytkowników sieci i odpowiadać na ich potrzeby. Koniecznie należy umieszczać je w aktualnych dyskusjach. Dobrą praktyką jest oparcie buzz marketingu na monitoringu sieci i wyszukiwaniu najpopularniejszych fraz związanych z firmą. Warto też pamiętać, że marketing szeptany nie musi zawsze być równoznaczny z pozostawieniem linka do swojej strony www, o wiele lepsze efekty przynosić założenie kont firmowy na forach i bycie na nich aktywnym uczestnikiem dyskusji. Logotyp umieszczony w zdjęciu profilowym i podpis w stopce w zupełności wystarczą, aby zostać zapamiętany jak merytoryczny, godny zaufania dyskutant.

 

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ