Zakupy przez Internet z roku na rok biją kolejne rekordy popularności. W związku z tym rośnie również zainteresowanie internetowymi formami biznesu. Na rynek wchodzą kolejne osoby, które pragną spróbować swoich sił w internetowym handlu. Dla wielu z nich to pierwszy w życiu biznes, dlatego szukają praktycznych porad i informacji przydatnych w początkowej fazie działalności, zwłaszcza przy uruchamianiu sklepu. Duże zainteresowanie działalnością internetową przekłada się również na rosnącą liczbę podmiotów, których specjalnością jest tworzenie sklepów internetowych dostosowanych do potrzeb klienta. Tego typu firmy zajmują się zwykle wszystkimi kwestiami technicznymi związanymi z uruchomieniem sklepu. Dzięki temu osoba zakładająca internetowy biznes może skupić się wyłącznie na sprawach związanych z działalnością handlową, na szukaniu nowych dostawców i klientów, bieżącej obsłudze zamówień, na marketingu itp.
Tworzenie sklepu internetowego najlepiej poprzedzić dość szczegółową analizą rynku. Dzięki temu zapoznamy się z naszą przyszłą konkurencją, z ofertą innych sklepów internetowych i profilem ich działalności. To pozwoli zaplanować działania na przyszłość, określić przybliżone zyski i koszty, jakie trzeba będzie ponieść na początku – będą to przede wszystkim koszty związane z koniecznością wypromowanie nowego sklepu. Po etapie rozpoznania rynku i przygotowaniu ogólnej strategii działania, możemy załatwić kwestie formalne związane z założeniem działalności gospodarczej. Następny etap to wybór domeny i znalezienie firmy, która zajmie się przygotowaniem naszego sklepu do działania. Na rynku jest wiele firm, których podstawą działalności jest tworzenie sklepów internetowych i ich bieżąca obsługa techniczna. Możemy zdecydować się na stworzenie sklepu internetowego od podstaw – dostosowanego do naszych indywidualnych potrzeb lub wykupić abonament na oprogramowanie sklepu, innymi słowy wydzierżawić sklep internetowy na jednej z ogólnodostępnych platform.
Po załatwieniu spraw formalnych związanych z otwarciem nowej działalności i spraw technicznych związanych z uruchomieniem sklepu, do załatwienia pozostają nam jeszcze sprawy czysto organizacyjne. Musimy znaleźć dostawców produktów, wprowadzić asortyment do sklepu, przygotować materiały informacyjne dla klientów i zająć się szeroko pojętym marketingiem. Na szczęście część tych zadań możemy delegować podwykonawcom. Na przykład firmy, których specjalnością jest tworzenie sklepów internetowych niekiedy poszerzają swoją ofertę o dodatkowe usługi tj. pozycjonowanie sklepów w Internecie.