Samo założenie kampanii, doładowanie konta i start kampanii Adwords nie są specjalnie trudnymi rzeczami. To akurat zaleta Adwordsów, że pomyślane są tak by nawet właściciel małego biznesu mógł poprowadzić sam swoją kampanię. Bonusy, które daje Google (często po kilkaset złotych) dają użytkownikom szansę na zapoznanie się z działaniem całego systemu. Mogą też w praktyce sprawdzić jak to wszystko działa.
Problem pojawia się, gdy kampania dotyczy bardzo konkurencyjnych fraz lub/i dużej liczby fraz. W takich przypadkach dość szybko można nieopatrznie wydać większą część swojego budżetu nie mając przy tym odpowiedniego zwrotu z inwestycji. W takich przypadkach dobrze jest powierzyć prowadzenie kampanii Adwords doświadczonej osobie czy też agencji (przykład http://carted.pl/kampanie-adwords/). No chyba że koniecznie chcemy prowadzić sami swoją kampanię. W tym przypadku trzeba dość mocno się doszkolić nie tylko z obsługi samego panelu zarządzania kampaniami ale też z marketingu internetowego, doboru słów itp.
Problem z wyborem odpowiedniej osoby
Zakładając że chcemy powierzyć prowadzenie kampanii Adwords innej osobie, jest kilka rzeczy na które trzeba zwracać uwagę. W dalszej części wpisu postaramy się przybliżyć rzeczy na które powinno się zwracać uwagę zatrudniając kogoś do prowadzenia kampanii Adwords.
Koszty prowadzenia kampanii
To istotna kwestia. Jest tu kilka najpopularniejszych modeli. Jeden z nich to stała opłata za prowadzenie kampanii. Jednak kampania z tysiąca może nagle wzrosnąć do kilkunastu/kilkudziesięciu tysięcy. Dlatego najczęściej spotykany jest model rozliczania od procentu wartości kampanii. Czyli np. ktoś pobiera opłatę w wysokości 15% za prowadzenie kampanii Adwords. To uczciwe rozliczenie, bo gdy kampania rośnie na wartości to tym samym przybywa pracy przy jej doglądaniu. Natomiast jak ma małą wartość to opłata jest również stosunkowo mała.
Rozliczenia są oczywiście różne i jest to kwestia indywidualnych ustaleń. Często przy kampaniach większych niż dana kwota pojawiają się możliwości negocjacji. Wtedy jest okazja by zbić nieco koszty.
Doświadczenie
Oczywiście bardzo istotna kwestia to doświadczenie osoby, która będzie odpowiedzialna za naszą kampanię. Na co tu przede wszystkim uważać? Na kilka rzeczy. Często agencje chwalą się statusem partnera Google (przydzielanym za obsługę kampanii o danej wartości). Ma to swoją zaletę. Natomiast to nie znaczy że nasza kampania trafi z automatu do doświadczonej osoby.
W agencjach bardzo często pracuje po kilkanaście, kilkadziesiąt osób. To powoduje że część klientów siłą rzeczy ląduje u najmłodszych stażem by zdobywali szlify. Nie ma w tym nic złego, ale nie zawsze taka osoba początkująca jest w stanie poradzić sobie z bardziej zaawansowaną kampanią. Dlatego na początku współpracy dobrze jest zaznaczyć, że zależy nam na doświadczonej osobie do obsługi naszej kampanii Adwords.
Jak chcemy dodatkowo sprawdzić, kto wykonuje dla nas usługę to najszybciej będzie to zrobić za pomocą LinkedIN. Możemy tam sprawdzić doświadczenie danego specjalisty i upewnić się, że odpowiada naszym wymaganiom.
Inna sprawa na którą warto zwrócić uwagę, to to czy osoba prowadząca naszą kampanię ma doświadczenia przy prowadzeniu innych podobnych kampanii. Zarówno mówimy tu o podobieństwie co do wielkości budżetu kampanii jak również podobieństwo tematyki. Wiele tematyk w przypadku Adwords jest specyficznych (odżywki, apteki itp.) bo sa odgórne przepisy prawa zakazujące reklamy niektórych rzeczy. Dlatego dobrze żeby osoba odpowiedzialna za naszą kampanię znała realia naszej branży.
Czas
Na dobre prowadzenie kampanii potrzeba czasu. Raz żeby ją dobrze skonfigurować (ustawienia kosztów, dobór fraz itp.) a dwa żeby ją regularnie doglądać. Tymczasem duże agencje i niektórzy freelancerzy nauczyli się, że można obsługiwać kilkadziesiąt czy nawet kilkaset kampanii naraz. Nie da się robić dobrej usługi przy takiej ilości kampanii. Warto się upewnić już na starcie że dana osoba ma odpowiednio dużo czasu by poświęcić nam na prowadzenie właśnie kampanii Adwords.
Pomoc przy analityce
Jeśli szukamy pomocy przy prowadzeniu kampanii w dużej agencji czy u doświadczonego freelancera to razem z usługą prowadzenia kampanii (lub jako dodatkową opcję) powinniśmy dostać pomoc przy analityce. Chodzi o wiele rzeczy związanych z podstawową i zaawansowaną analityką. Przykładowo instalacja Google Tag Managera do mierzenia celów. Założenie celów. Sprawdzanie zachowań użytkowników. Sprawdzanie konwersji na danych frazach. Jest naprawdę sporo rzeczy które można mierzyć i analizować. Co ważne, na tej bazie można wyciągnąć odpowiednie wnioski i wprowadzić poprawki na samej stronie lub też w kampanii (inny dobór fraz, ograniczenie niektórych fraz…).
Jednak aby takie działania miały ręce i nogi to rekomendacje analityczne muszą pochodzić od doświadczonej osoby. W niektórych agencjach jedne osoby odpowiedzialne są za kampanie, a inne stricte za analitykę internetową. To jest ok. Czasem spotka się sytuację, że specjalista od Adwords również zajmuje się analityką. To też jest dopuszczalne. Chodzi przede wszystkim o jakość usługi. Szczególnie przy dużych sklepach, stronach z dużym ruchem jest potencjał do dużych zmian i przeprowadzenia ciekawych modyfikacji strony i kampanii które wyraźnie przełożą się na efekty.
Raportowanie efektów
Istotne są raporty, które będzie otrzymywać zlecający usługę prowadzenia kampanii. Oczywiście w samej usłudze chodzi o to, by odciążyć właściciela strony, by mógł się zająć prowadzeniem biznesu. W takich przypadkach traci on kontakt z tym co się obecnie dzieje na jego kampanii Adwords, jakie są wydatki, jakie są efekty. To normalne. Po to przecież znalazł osobę do prowadzenia.
Ważne jest jednak by przynajmniej dostawać raporty miesięczne. Nie muszą być one mocno rozbudowane, bo przecież co do skuteczności samych fraz to na bieżąco można się posiłkować sekcją Ruch Płatny w Google Analytics. Jednak chodzi tu o podsumowanie wydatków, jakie były koszty, najdroższe kliknięcia, jaki był efekt sprzedaży. Wtedy właściciel strony będzie wiedział na podstawie tych informacji jaka jest konwersja w Google Adwords jaki jest zwrot inwestycji czyli mówiąc prościej czy prowadzenie kampanii Adwords się jemu opłaca.
Szczególnie gdy mamy do czynienia ze sklepami internetowymi, wtedy można zainstalować Ecommerce w Analytics i śledzić konwersję na poszczególnych produktach oraz sprawdzać za pomocą których fraz trafili do nas klienci i ile dokonali zakupów. To daje nam bardzo dobry obraz zarówno skuteczności samej kampanii jak i zwrotu z inwestycji.
Są trudne branże, gdzie nie od razu wypracuje się zadowalające efekty. Raporty mają być też po to, by poszukać słabych punktów, dokonać odpowiednich modyfikacji czy to na stronie produktu czy we frazach które są aktywne w kampanii. Raporty same w sobie też mogą być cennym źródłem informacji i nie służą tylko do kontroli osoby której zleciliśmy usługę.
Podsumowując
Jak widać dobór osoby do prowadzenia naszej kampanii Adwords nie jest aż tak oczywisty jak mogłoby się wydawać. Jednak zwracają uwagę na powyższe punkty a szczególnie doświadczenie i czas osoby która będzie odpowiedzialna za naszą kampanię właściciel strony powinien dokonać dobrego wyboru. Sami z doświadczenia wiemy że nie można robić wszystkiego od razu. Pewne rzeczy warto zlecać dalej po to by mieć więcej czasu na prowadzenie własnego biznesu.