Prowadzenie działań w mediach społecznościowych jest trudnym i angażującym zajęciem. Stworzenie strategii, wymyślenie contentu, przygotowanie grafik, dodawanie treści, prowadzenie komunikacji z użytkownikami danej platformy – wszystko to potrafi zająć cały dzień. Przedsiębiorcy, którzy na własną rękę próbowali prowadzić social media, wiedzą, że nie jest to łatwe. Często decydują się więc oni na powierzenie opieki nad firmowymi kontami w mediach społecznościowych albo zatrudnionemu specjaliście dedykowanemu tylko tym zagadnieniu, albo zewnętrze agencji. O ile wybór specjalisty odbywa się w oparciu o standardowy proces rekrutacyjny, o tyle wybór zewnętrznej agencji social media czasem może być problemem. Przedsiębiorcy, szczególnie ci, którzy w socjalach nie poruszają się zbyt sprawnie, nie wiedzą, o co pytać i jak sprawdzić, czy ta agencja jest tą najlepszą. Zobacz jak wybrać agencję social media.
Postaw na doświadczenie
Media społecznościowe ewaluują każdego dnia – sam Facebook wprowadza kilka zmian miesięcznie w wyglądzie managera reklam i power editorze. Sprawnie działająca agencja social media powinna nadążać za tymi zmianami, co jednak nie znaczy, że może ona właśnie nimi tłumaczyć swój brak doświadczenia. Zastów się, na czym ci zależy przy zleceniu prowadzenia social mediów (opracowywaniu postów, prowadzeniu kampanii reklamowych itp.) i sprawdź, czy agencja social media, z którą rozważasz współpracę, posiada w tym doświadczenie. Te lepsze nie powinny mieć problemu z udostępnieniem referencji czy pochwaleniem się case study z wcześniejszych projektów.
Dokładnie zapytaj o ofertę
Prowadzenie Facebooka czy Instagrama to bardzo ogólnie pojęcia. Agencja social media może przez nie rozumieć dodawanie postów lub prowadzenie kampanii reklamowych, lub też prowadzenie zupełnie innych działań np. komunikację z osobami w facebookowych grupach. Przed podpisaniem umowy, już na etapie wstępnych rozmów dopytaj, jak jest dokładna oferta agencji marketingowej. Nie zapominaj o takich szczegółach jak np. w jakich godzinach obsługują komentarze i wiadomości, jaki jest czas reakcji na nie itp. – wbrew pozorom wszystko to będzie miało znaczenie przy późniejszej współpracy. Nie zapomnij również dowiedzieć się, jakich narzędzi używa agencja do pracy i czy używa jakichkolwiek.
Poznaj zespół, który zajmie się twoim socjalem
Chociaż prowadzenie kanałów społecznościowych podlega pewnym z góry wytyczonym zasadom, to ważne jest również indywidualne podejście i kreatywność. To właśnie te dwa ostatnie elementy mogą nie być spójne przy współpracy. Pomysł agencji social mediowej na twoje kanały może okazać się dla ciebie zbyt mało awangardowy lub zbyt śmiały, a może nudny. Powierzając komuś prowadzenie własnych kanałów social mediowych ważne, aby nawiązać z też osobą, chociaż nic porozumienia. Sprawi to, że wspólna praca będzie łatwiejsza, a postów nie będzie trzeba poprawiać kilkanaście razy.
Poznanie zespołu, który będzie obsługiwał kanały, polepszy również komunikację. A jest ona niezbędna przy prowadzeniu kanałów social mediowych. Szybki przepływ wiadomości pozwali na prowadzenie działań real time marketingu oraz ułatwi reagowanie na nowinki branżowe.