Współpraca z blogerami to obecnie jeden z popularniejszych trendów w marketingu. Korzystają z niej zarówno przedsiębiorstwa działające offline, jak i sklepy internetowe. Z pomocą znanych i lubianych blogerów starają się dotrzeć do nowych odbiorców, promują swoje usługi i towary czy też prowadzą kampanie PR-owe. Duża ilość blogerów, a także coraz popularniejsza współpraca z mikro influencerami sprawia, że z tej opcji promocji mogą skorzystać nawet najmniejsze sklepy internetowe. Co więcej, dobrze przemyślana i przeprowadzona akcja współpracy e-sklepu z blogerem może przynieść bardzo dobre efekty, niekiedy nawet lepsze niż reklamy Adwords czy promocja na Facebooku. Jeśli jesteś zainteresowany taką formą promocji swojego sklepu internetowego, sprawdź jak możesz wypracować z blogerami.
Tradycyjny artykuł sponsorowany
Chociaż tradycyjny artykuł sponsorowany to już niemal przeżytek współpraca e-sklepu z blogerem może opierać się na stworzeniu tekstu/relacji fotograficznej obejmującej użycie produktu sprzedawanego w sklepie internetowym. Jest to najprostsza i najbardziej oczywista forma współpracy. Zazwyczaj nie wymaga wiele wysiłku ani czasu. Wybierając tą formę współpracy z blogerem, zadbaj, aby wpis nie wyglądał jak typowa reklam i był ciekawy dla czytelników, koniecznie te upewnij się, czy influencer, z którym zamierzasz podjąć współpracę, trafia do twojej grupy docelowej (dotyczy to każdej formy współpracy, nie tylko wpisu sponsorowanego na blogu).
Sesje zdjęciowe z blogerami
Kolejnym z pomysłów jest zorganizowanie sesji zdjęciowe, w której główni bohaterami będą osoby z blogosfery. Wbrew pozorom ten pomysł może sprawdzić się nie tylko w przypadku sklepów internetowych z odzieżą, ale i innymi artykułami. Bo kto np. powiedział, że nie można wykonać kilku ciekawych fotek książek czytanych przez blogerów lub akcesoriów do kuchni używanych przez nich w trakcie gotowania. Taka forma współpracy na linii sklep-bloger może być ciekawym urozmaiceniem, które zainteresuje odbiorców. Pamiętaj też, że nie musisz od razu organizować profesjonalnej sesji zdjęciowej – dziś fajne zdjęcia można wykonać samodzielnie.
Współpraca w realu
Z blogerami i internetowymi celebrytami można współpracować nie tylko on-line, ale także i w realu. Dobrym pomysłem jest zaproszenie ich na organizowany event, np. otwarcie showroomu czy start nowej kolekcji. Zadbaj o to, aby zdjęcia, a nawet relacja na żywo z wydarzenia pojawiła się w social mediach (twoich i blogera).
Konkurs z blogerem
Popularnym sposobem współpracy sklepu internetowego z blogerem jest wspólna organizacja konkursu. Nagroda fundowana jest przez przedsiębiorstwo, natomiast bloger zajmuje się promocją i rozpowszechnieniem informacji o konkursie wśród swoich fanów. Wybierając tą formę współpracy, warto zadbać, aby nagroda konkursowa była atrakcyjna oraz, aby sam event był zgodny z zasadami polskiego prawa i regulaminami platform, na których się go promuje.
Jak współpracować z blogerem? Metody rozliczeń
Dziś na darmową reklamę na poczytnym i popularnym blogu nie ma co liczyć. Niemal każdy bloger za współpracę z przedsiębiorstwem pobiera opłatę. Jest ona ustalania indywidualnie i związana nie tylko z popularnością internetowego celebryty, ale także zaangażowaniem i czasem, jaki musi włożyć we współpracę z przedsiębiorcą. Mniej popularni i początkujący blogerzy oferują również współpracę barterową, jednak ta forma jest rzadziej spotykana.