Każdy, kto prowadzi sklep internetowy spotyka się z przetwarzaniem danych osobowych. Służy to potwierdzeniu danych klienta, sposobie wysyłki oraz tworzenia bazy klientów, a w tym bazy mailingowej, która służy przesyłaniem konsumentom informacji o nowych promocjach, czy też produktach. Niestety, wielu właścicieli sklepów internetowych nie zna przepisów prawa dotyczących marketingu internetowego. Dlatego też niezwykle istotne jest to, aby znać przepisy dotyczące ochrony danych osobowych.
Regulacje prawne
Zgodnie z obowiązującym współcześnie prawem dana osoba musi wyrazić zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych w celu zakupu towaru i operacji związanych z dokonaniem transakcji. Jednak nie oznacza to dla sprzedawcy możliwości kontaktowania się w celu proponowania nowych usług, czy też produktów poprzez drogę telefoniczną, bądź mailową. To wymaga dodatkowej zgody udzielonej przez klienta. Istotne jest uzyskanie zgody na przesyłanie informacji handlowych środkami komunikacji elektronicznej zgodnie z Ustawą o Świadczeniu Usług Drogą Elektroniczną.
Jak uzyskać zgody?
Można zawrzeć pytania już przy samej rejestracji konta danej osoby w serwisie internetowym prowadzącym sprzedaż produktów drogą elektroniczną. Jednak czasem zniechęca to klientów do zakupów w danym miejscu i coraz więcej sprzedających posługuje się inną metodą. Polega ona na tym, aby zapytanie dotyczące zgód na przetwarzanie danych osobowych zawierać podczas zakupów przy zatwierdzaniu konkretnego zamówienia na dane produkty. Gdy klient już wybierze produkty, zechce je mieć i przejdzie do akceptacji, wtedy będzie on o wiele przychylniej nastawiony do tego, aby wyrazić zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych. Warto przy konkretnych zgodach zawrzeć krótką informację dotyczącą tego, na co dokładnie klient się godzi. Poleca się także wprowadzenie hiperłącza, które po kliknięciu zaprowadzi klienta na stronę, na której dowie się bardziej szczegółowych informacji. Każdy sklep internetowy powinien również posiadać swój własny regulamin.