Blogi firmowe są już niemal podstawą prowadzenia marketingu internetowego. Wiele firm nie wyobraża sobie bez nich strategii content marketingowych i komunikacji z klientem. Stanowią one miejsce, w którym przedsiębiorstwa dzielą się swoją wiedzą branżową, opowiadają historie o marce i produktach oraz budują wizerunek ekspercki. Nadal są jednak w sieci biznesy, które zastosowana się czy blogi firmowe to dobra forma marketingu i promocji. Ich główną obawą jest to, czy poradzą sobie z pisaniem tekstów oraz, czy prowadzenie bloga firmowego przyniesie efekty sprzedażowe.
Na to, czy prowadzić bloga firmowego jest tylko jedna odpowiedź: tak, ale… prowadzenie bloga firmowego faktycznie przynosi dużo profilów przedsiębiorstwu, o których opowiemy poniżej. Jednak zyski z prowadzenia bloga firmowego są możliwe tylko wtedy, kiedy faktycznie do tego zadania podejdzie się profesjonalnie i z pomysłem. Wrzucanie mało atrakcyjnych notek, brak systematyczności, a co gorsza kopiowanie treści z innych stron www i portali może bardziej zaszkodzić, niż pomóc w działaniach marketingowych. Co więcej, praktyki takie jak kradzież cudzego tekstu mogą przyczynić się do problemów z prawem.
Dlatego też, zanim uruchomi się bloga firmowego, należy przemyśleć: jaka będzie jego tematyka, skąd będzie czerpać się treści (pisać samodzielnie, zlecać copywritterowi), do kogo będzie się pisać i w jaki celu, jak często, jak będzie się promować bloga firmowego, jakie cele się chce osiągać z pomocą tego narzędzia promocji.
Zalety prowadzenie bloga firmowego
Wielu klientów decyduje się na zakupy w oparciu o znalezione w sieci informacje. Blog firmowy jest więc doskonałym miejscem do nawiązywania relacji oraz łączenia potencjalnych i obecnych klientów z marką. Jest on źródłem informacji o firmie i przestrzenią, gdzie można rozwiewać wątpliwości klienta co do produktu. Dobrze prowadzony content marketing pozwala na przekonanie go do skorzystania z usługi czy produktu bez prezentowania mu tradycyjnej oferty sprzedażowej. Co więcej, blog firmowy pozwala się postawić w roli klienta, a więc lepiej rozpoznać jego problemy i potrzeby. A to pierwszy krok do udoskonalania swojego biznesu i poprawy jakości. Nie bez znaczenia jest również fakt, że część klientów nie wie jakich produktów poszukuje. Przykładowo osoba, która chce zaaranżować małą kuchnię, może nie wiedzieć, że jednym z lepszych rozwiązań jest montaż zlewu narożnego. Co oznacza, że nie będą takich produktów szukać w wyszukiwarce. Trafiając na artykuł blogowy sklepu z wyposażeniem kuchennym, może się dowiedzieć o takim rozwiązaniu i zakupić proponowany w tekście zlew. Blog jest więc narzędzie, które pozwala pokazać, w jaki sposób można wykorzystać sprzedawane produkty oraz pozwala na odkrycie potrzeb klienta.
Powadzenie bloga na stronie firmowej to także doskonale działanie uzupełniające pozycjonowanie witryny. Tzw. długi ogon można budować dzięki artykułom, które bardzo dobrze indeksują wyszukiwarki internetowe. Natomiast ciekawe artykuły, które będą udostępniane w sieci np. w social mediach, są źródłem cennych linków do strony. Google, które lubi świeży content strony z blogami wyświetla też chętniej i częściej, niż te na, których treści nigdy nie są aktualizowane.
Niewątpliwą zaletą bloga firmowego jest też możliwość budowania przez firmę wizerunku specjalisty w danej dziedzinie. Jest to szczególnie ważne, jeśli firma działa w branży specjalistycznej i takiej, w której potrzebna jest fachowa wiedza.