Identyfikacja wizualna to cały szereg działań i elementów, które są na co dzień wykorzystywane w firmie, aby budować jej wizerunek. To on będzie ją odróżniał przedsiębiorstwo od innych, dostępnych na rynku firm. Co więcej, identyfikacja wizualna pozwala klientom zawsze mieć takie same, pozytywne odczucia względem przedsiębiorstwa.
Dlaczego identyfikacja wizualna jest ważna?
Jak możemy przeczytać na stronie https://studiokreacja.pl/oferta/identyfikacja-wizualna/, specjalizującej się w identyfikacji wizualnej, jest ona niezwykle ważna w celu wypracowania pozytywnego i spójnego obrazu firmy. Taki obraz w oczach klientów jest korzystny, ponieważ każdy element identyfikujący, który zobaczą, będzie wywoływał u nich przyjemne skojarzenia i przypominał, że mogą skorzystać z usług lub produktów znanej już sobie marki.
Warto także pamiętać, iż każdy z nas ocenia najpierw po wyglądzie: zarówno innych ludzi, jak i przedsiębiorstwa lub produkty. Dlatego też ważne jest, aby pierwsze wrażenie było pozytywne, podobnie jak pozytywne będą kolejne skojarzenia. Identyfikacja wizualna właśnie do tego służy.
A jaki jest jej efekt? Oczywiście konsekwentnie budowana identyfikacja wizualna zwiększa rozpoznawalność przedsiębiorstwa i daje mu przewagę nad konkurencją. Wpływa też bezpośrednio na zwiększenie obrotów firmy.
Kolorystyka firmowa
Jedną z ważnych cech identyfikacji wizualnej jest odpowiedni dobór firmowej kolorystyki. To nie sztuka wziąć pierwsze z brzegu kolory – to sztuka dobrać je tak, aby tworzyły spójną całość i oddawały charakter przedsiębiorstwa. Czym się w tym względzie kierować?
Niezwykle ważna jest psychologia kolorów, która narzuca nam podświadome skojarzenia z konkretnymi barwami. Zieleń to natura i ekologia, niebieski to zaufanie i odpowiedzialność, biel to czystość, a czerwień to miłość i energia, choć czasem też agresja. Również inne barwy posiadają swoje znaczenia. Dobierając je odpowiednio do branży i profilu firmy, możemy łatwo zasugerować już samą kolorystyką, czym zajmuje się przedsiębiorstwo. Na przykład firma produkująca ubranka dla dzieci może skorzystać z pastelowych róży i błękitów, które podświadomie kojarzą się nam właśnie z małymi chłopcami i dziewczynkami.
Logo
Kolejnym ważnym elementem rozpoznawczym firmy jest logo, które powinno być dopasowane do grupy odbiorców i do branży, w której działa przedsiębiorstwo. Logo to zarówno znak, jak i kolory, dlatego powinno być przemyślane i dobrze dopasowane do oczekiwań firmy, jak i przyszłych klientów.
Jego konsekwentne stosowanie (na konkretnym tle, na papierze firmowym, broszurkach czy po prostu nad wejściem) będzie pomocne w szybkim informowaniu klientów, z jaką firmą mają do czynienia. Stanie się też nieodłącznym elementem wszystkich materiałów cyfrowych (reklam czy strony internetowej).
Różnorodne materiały firmowe
Każda firma korzysta ze swoich materiałów, które trafiają następnie do klientów. Może to być firmowy papier czy długopis, segregator lub teczka, ale też większe elementy, które mają charakter wizualny. Nawet samochody firmowe, które widzą klienci, mają znaczenie. Dlatego każdy z tych drobnych (lub nie) elementów również powinien być zgodny z całą wizją firmy i z jej identyfikacją wizualną. Dzięki temu na pewno uda się zbudować jej spójny obraz i stworzyć przedsiębiorstwo, które będzie łatwe do zapamiętania dla klientów.