czwartek, grudzień 26, 2024
Strona 195

Jak napisać regulamin e-sklepu?

0

Opracowanie regulaminu sklepu internetowego jest jednym z obowiązków właściciela biznesu on – line. Regulamin ten musi zostać zamieszczony na stronie www i być dostępny dla wszystkich osób ją odwiedzających. Takie są przepisy prawa. Jednak wielu przedsiębiorców zadaje sobie pytanie, czy jest sens opracowywać regulamin e-sklepu, kiedy i tak niewiele osób czyta takie dokumenty. Zapominają przy tym, że taki dokument nie tylko określa prawa konsumenta, ale i obowiązki, a co za tym idzie, chroni też interes przedsiębiorcy. Zobacz jak napisać regulamin sklepu internetowego.

Przepisy regulaminu e-sklepu

Regulamin sklepu internetowego powinien być zgodny z przepisami prawa oraz nie zawierać w sobie tzw. klauzul niedozwolonych. Klauzule niedozwolone są przygotowywane przez UOKIK, czyli Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta. Można się z nimi zapoznać na stronie instytucji, należy jednak od razu zaznaczyć, że jest ich bardzo dużo. Kolejną kwestią, o której należy pamiętać, piszą regulamin e-sklepu, są prawa autorskie. Oznacza to, że kopiując go z innej strony słowo w słowo, można narazić się na pozew o naruszenie własności intelektualnej.

Jak napisać regulamin  e-sklepu?

Najprostszą, najszybszą i niestety najdroższą formą napisania regulaminu sklepu internetowego jest zgłoszenie się do kancelarii prawnej i powierzenie jej tego zadania. Regulamin zostanie wtedy opracowany w oparciu  najnowsze przepisy i dostosowany do branży i potrzeb sklepu. Niestety cena regulaminu sklepu internetowego jest dość wysoka i większość małych przedsiębiorców nie może sobie pozwolić na skorzystanie z takiej usług. Wtedy jedynym wyjściem jest opracowanie regulaminu samodzielnie.

Jak samodzielnie napisać regulamin sklepu internetowego?

Samodzielne napisanie regulaminu sklepu internetowego wbrew pozorom nie jest takie trudne. Najczęstszą praktyką jest wyszukanie przez przedsiębiorcę podmiotu działającego w  tej samej branży i sparafrazowanie regulaminu, który znajduje się na ich stronie. Jednak przed takim działaniem dobrze jest sprawdzić, czy opublikowany dokument zawiera wszystkie niezbędne elementy.

Elementy regulaminu sklepu internetowego

Regulamin e-sklepu powinien rozpoczynać się od nagłówka, mówiącego czym jest dany dokument, wskazaniem daty jego publikacji oraz podaniem danych identyfikacyjnych sprzedawcy wraz z możliwymi formami kontaktu (email, telefon itp.).

W kolejnym paragrafie należy wyjaśnić używane w dalszej części dokumentu pojęcia. Najczęściej w regulaminach e-biznesu występują takie pojęcia jak: sprzedawca, sklep, konsument, kupujący. Po wyjaśnieniu następują postanowienia wprowadzające, czyli informacje co opisuje regulamin, jakie są warunki techniczne korzystania ze sklepu, jakie produkty on sprzedaje (nowe/używane/importowane/krajowe itd.), jakim języku zawierane są umowy czy ceny są brutto, czy netto.

Regulamin musi równi szczegółowo wyjaśniać, jak odbywa się składanie zamówień w sklepie. Najlepiej opracować instrukcję krok po kroku, uwzględniając chwilę zawarcia umowy. Kolejny paragraf omawia formy dostawy i metody płatności za zamówienie. Warto tu wspomnieć o podmiocie, który dostarcza zamówienie, czasie dostawy, jej koszcie, stronie, która ponosi ten koszt, procedurze realizacji zamówienia.

Ważnymi zapisami w regulaminie e-sklepu są również te dotyczące warunków odstąpienia od umowy. Pominięcie ich oznacza, że klient mógł odstąpić od umowy w ciągu roku od chwili otrzymania produktu. Prawo do odstąpienia do umowy ściśle określa ustawa i takich zapisów należy się trzymać, informując o terminie  procedurze i skutkach odstąpienia.

Przedsiębiorca w regulaminie ma również obowiązek informowania kupującego o odpowiedzialności za wady sprzedawanych towarów, czyli tzw. rękojmi oraz jeśli produkty są objęte gwarancja o jej realizacji i podstawach.

Regulamin e-sklepu może także zawierać paragraf dotyczący danych osobowych i plików cookies. Tutaj należy napisać o administratorze danych osobowych, celu przetwarzania danych, dobrowolności ich podania, odpowiednim zabezpieczeniu, uprawnieniach klientów do modyfikacji i usunięcia danych, wykorzystywaniu plików cookies. Paragraf ten można pominąć, o ile ma się oddzielną politykę prywatności w sklepie.

Kolejnym obowiązkowym punktem są natomiast pozasądowe sposoby dochodzenia roszczeń. Ostatnie punkty regulaminu to postanowienia końcowe, które określają np. terminy obowiązywania regulaminy czy procedurę jego zmiany.

 

Real Time Marketing – na czym polega?

Przedsiębiorcy, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z biznesem, zachęcani są do planowania działań marketingowych. Mogą oni przeczytać o tym, jak ważne jest tworzenie planu i strategii marketingowej oraz konsekwentne podążanie nią. Tymczasem w marketingu nie da się przewidzieć wszystkiego. Niekiedy sytuacje wymagają natychmiastowej reakcji i umiejętności wykorzystania danego zdarzenia do promocji marek. Takie działania opierają się na real time marketingu. Termin ten jest niezwykle modny w ostatnim czasie, jednak niewiele osób wie, czym jest real time marketing. Jeśli i ty masz wątpliwości, przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się  jak wykorzystywać działania RTM w biznesie.

Czym jest real time marketing?

Real time marketing, nazywany w skrócie RTM to rodzaj działań marketingowych polegający na natychmiastowej reakcji na aktualne wydarzenia zachodzące w świecie rzeczywistym i wirtualnym, które są ważne dla całej populacji lub wybranej społeczności i zyskują duży rozdźwięk medialny. Wiele osób do real time marketingu zlicza również cykliczne wydarzenia, o których jest głośno w mediach np. Mistrzostwa  Świata w Piłce Nożnej czy rozpoczęcie roku szkolnego lub inne cykliczne święta.

Na czym polega real time marketing?

RTM polega na podejmowaniu przez przedsiębiorstwo działań promocyjnych, które wykorzystują aktualne wydarzenia. Opracowany przekaz musi być umieszczony szybko oraz być inteligentny, zabawny i odpowiadać na potrzeby odbiorców. Konieczne powinien nawiązywać również do działań/ produktów/usług przedsiębiorstwa.

RTM, gdzie go prowadzić?

Ze względu na to, że content przygotowany w oparciu o real time marketing wymaga, jak najszybszego rozdystrybuowania najlepszymi kanałami do dzielenia się nim są social media. Pozwalają one na stały kontakt z użytkownikami oraz eliminują pośredników, którzy mogą opóźnić przekazanie informacji. Social media sprawiają, że content rozprzestrzenia się szybko, a co więcej, użytkownicy sami mogą udostępniać go dalej. W przypadku stosowania real time marketingu przy świętach cyklicznych dobrym kanałem dystrybucji contentu jest również mailing.

Jak prowadzić real time marketing w firmie?

Wbrew pozorom prowadzenie działań real time marketingowych nie jest proste. Aby mogły one zaistnieć, konieczne jest przechwytywanie informacji, którymi interesują się potencjalni odbiorcy. Wymaga to od osoby odpowiedniego zrozumienia komentowanego faktu oraz jego konsekwencji. Co więcej, osoba tworząca tzw. newsjacking powinna umieć prognozować relacje odbiorców oraz znać ich preferencje i zainteresowania. Ne można też zapominać, że real time marketing jest ryzykowny. Umieszczenie wydarzeń w nieodpowiednim kontakcie może dla firmy stać się nie lada problem. Na swoje skórze doświadczyło to już wiele firm, a jako przykład można podać, chociaż ostatnią akcję marki Tiger związaną z Powstaniem Warszawskim. Jeśli chce się więc wdrożyć real time manekin w przedsiębiorstwie,  konieczne jest przewidzenie, w jakie sytuacje i na jakich zasadach się angażować, a jakie lepiej pominąć marketingowym milczeniem.

 

Jak obsługiwać klienta w e-sklepie?

0

Obsługa klienta w sklepie stacjonarnym to podstawa. To od tego, czy sprzedawca jest miły, profesjonalny i umie zachęcić do produktu uzależniony jest zakup. W sklepach internetowych jest jednak inaczej. Tutaj klient nie spotka się bezpośrednio ze sprzedawcą. Ma z nim kontakt mailowy, ewentualnie telefoniczny. Wielu właścicieli sklepów internetowych ten stan rzeczy utożsami z tym że obsługa klienta nie jest więc potrzebna. Jednak nic bardziej mylnego. Obsługa klienta w sklepie internetowym jest tak samo ważna, jak w tym stacjonarnym. Co więcej, może przynieść tyle samo korzyści. Jak obsługiwać klienta w e-sklepie? Poznajcie podstawowe zasady.

Obsługa klienta w biznesie internetowym

Obsługa klienta w e-sklepie w znacznej mierze wpływa na wizerunek firmy oraz na to, czy klient ponownie powróci na zakupy lub poleci produkty swoim znajomym. Dlatego też, chociaż klient nie ma bezpośredniej styczność z handlowcem, należy zadbać o to, aby w trakcie zakupów oraz po nich czuł się komfortowo. Aby tak było wcale nie trzeba wdrażać rozbudowanych systemów obsługi klienta, wystarczy zastosować się do kilku prostych zasad.

Powiedz kim jesteś

Klient kupujący w Internecie, nie ma możliwość dotknięcia i sprawdzenia jak wygląda produkt. Nie ma też możliwości zobaczenia czy twoja firma naprawdę istnieje, czy jest tylko wymyślonym bytem internetowym. Dlatego też mimo popularności sklepów internetowych wielu klientów obawia się wysokokwotowych zakupów w Internecie.  Twoim pierwszym zadaniem w zakresie obsługi klienta będzie więc wzbudzenie jego zaufania poprzez profesjonalne zaprezentowanie się.

W tym celu warto uwidocznić na stronie numery telefonów  oraz adresy mailowe, można też zaproponować rozmowę przez czat lub inny komunikator. Konieczne trzeba umieścić dane rejestracyjne firmy, takie jak nip, regon i adres siedzimy – wtedy klient nie będzie traktował sklepu jak internetowego widma. Dobrym pomysłem jest również umieszczenie zdjęć pracowników i krótkich opisów o nich. Spersonalizuje to firmę i pokaże, że nie pracują tam roboty, ale konkretni ludzie.

Działaj wielokanałowo

Głównym miejscem działania e-sklepu jest Internet, dlatego musisz zadać, o to, aby działania prowadzone w sieci były spójne i realizowane w każdym kanale, na którym posiadasz konto. Oznacza to, że standardy obsługi klienta należy wdrożyć nie tylko w przypadku maili firmowych, ale także i wiadomości na Facebooku czy komentarzy na Instagramie. Klient bez względu na przez jaki kanał się z tobą kontaktuje, musi zostać tak samo dobrze obsłużony.

Nie trać czasu

W obsłudze klienta sklepu internetowego niezwykle ważny jest czas odpowiedzi na przesłane zapytanie. Klient nie chce czekać kilku dni, aż otrzyma informację zwrotną. Dlatego, jeśli nie odpowiesz natychmiast, będzie szukał konkurencji. Staraj się więc odpowiadać maksymalnie do godziny na przesłane zapytania mailowe oraz być dostępnym cały czas na Facebookowym czacie. Szybkie i miłe odpowiedzi, które nie kończą się na standardowym zapraszamy na stronę naszego sklepu, to podstawa dobrej obsługi klienta.

Automatyzuj komunikacje

Klienci lubią wiedzieć co się dzieje z ich zamówieniami. Oczywiście przesyłane każdemu z nich osobnego maila z powiadomieniem, że zamówienie zostało wysłane, jest niemożliwe, dlatego konieczne jest wdrożenie automatycznej komunikacji mailowej. Dzięki temu klienci będą mogli dowiedzieć się, jaki jest status zamówienia oraz kiedy mogą spodziewać się kuriera z przesyłką.

Dbaj o relacje

Obsługa klienta w sklepie internetowym nie powinna kończyć się wraz ze realizowaną transakcją. Jeżeli nie chce się, aby pierwsze zakupy nie były i tymi ostatnimi konieczne jest wdrożenie obsługi posprzedażowej. Ma ona na celu budowanie relacji i lojalności u klienta. Obsługa ta może się rozpocząć od podziękowania za zakup oraz przyznaniem rabatu na kolejne, obejmować zaproszenie do wystawienia komentarza czy wypełnienia ankiety, a w późniejszym czasie przesyłania informacji o nowościach. Takie wiadomości również mogą być generowane automatycznie.

 

Jak wybrać konto bankowe dla e-biznesu?

0

Wielu przedsiębiorców nie wyobraża sobie funkcjonowania bez konta bankowego. To z jego pośrednictwem wykonuje przelewy pensji dla pracowników, płaci za wynajem lokalu czy zakup towaru, a często także przyjmuje pieniądze od klientów za realizację usługi lub zakup towaru. Posiadanie konta jest także konieczne do prowadzenia rozliczeń z Urzędem Skarbowym oraz Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. Instytucje te rozliczają się tylko bezgotówkowo, a więc nie ma możliwości opłacenia składek czy podatku w ich kasie. W związku z tym obowiązkiem jest posiadanie rachunku bankowego. Wielu przedsiębiorców decyduje się łączy konto prywatne z firmowym. Jednak specjaliści podpowiadają, że nie jest to dobre rozwiązanie. Zobacz jak wybrać odpowiedni rachunek bankowy dla firmy.

Zalety osobnego konta firmowego?

Przepisy prawa nie zobowiązują przedsiębiorców do zakładania osobnego rachunku bankowego dla firmy. Zarówno małe, jak i duże podmioty gospodarcze firmowe pieniądze mogą trzymać na kontach osobistych ich właścicieli. Jednak zalet posiadania osobnego konta firmowego jest bardzo wiele. Oddzielny rachunek ułatwia prowadzenie rozliczeń księgowych, a także jest bezpieczniejszy przy kontroli Urzędu Skarbowego. Należy pamiętać, że inspektorzy mogą kontrolować jedynie konto bankowe, które jest wpisane do CEIDG.

Jak wybrać konto bankowe

Konta bankowe dla firm oferują wszystkie instytucje bankowe. Oznacza to, że wybór jest bardzo szeroki i przed wyborem konkretnego rachunku należy przeanalizować poszczególne propozycje. W tym miejscu należy nadmienić, że najprostszym i często też korzystnym rozwiązaniem jest założenie konta firmowego w tym samym banku, w którym posiada się rachunek osobisty. Ułatwia to formalność, a także pozwala na wykonywanie bez kosztowych przelewów pomiędzy tymi kontami.

Bez względu na to, czy skorzysta się z tego rozwiązania, czy też wybierze założenie rachunku bankowego dla firmy w innej instytucji, dobrze jest zapoznać się z informacjami dotyczącymi: opłat za prowadzenie rachunku, wykonywanie przelewów (krajowych i zagranicznych), wypłatę i wpłatę gotówki we wpłatomacie oraz oddziałach, opłaty za przelewy do ZUS i US. Przy wyborze konta bankowego dobrze jest zwrócić uwagę na przejrzystość i jasność panelu, możliwość wykonywania operacji on-line również w wersji responsywnej strony oraz dodatkowe produkty oferowane przez bank.

Karta bankomatowa przy koncie biznesowym

Istotnym elementem przy wyborze rachunku bankowego dla firmy są opłaty, jakie trzeba ponosić z tytułu karty do bankomatu. Zazwyczaj jej wydanie wiąże się z comiesięcznym wydatkiem. Banki proponują zwolnienie z niego, jeśli spełni się konkretne wymagania np. wykona określoną ilość transakcji kartą lub wyda ustaloną przez bank sumę. Dobrze jest zapoznać się z tymi warunkami i zastanowić czy taka karta będzie konieczna oraz, czy jesteśmy wstanie spełnić, postawione przez bank warunki.

Jak założyć bankowe konto firmowe?

Bankowe konto dla firm można założyć w stacjonarnym oddziale banku lub też on –line. Aby móc je otworzyć konieczne są podstawowe dane firmy, takie jak regon, nip, kody PKD, adres przedsiębiorstwa, dane kontaktowe oraz data rozpoczęcie działalności gospodarczej. W praktyce oznacza to, że konta nie da założyć się wcześniej niż przed oficjalnym otwarciem firmy. Dlatego przedsiębiorcy, którzy decydują się na założenie osobnego rachunku bankowego dla firmy, muszą pamiętać, aby po jego uruchomieniu dokonać stosownych zmian w CEIDG.

 

Gdzie sprzedawać w sieci?

0

Możliwość sprzedaży w Internecie zrewolucjonizowała rynek handlu. Sklepy internetowe zarówno w Polsce, jak i na świecie rosną jak grzyby po deszczu. Konsumenci mają możliwość kupienia w nich niemal wszystkiego od ubrań, przez elektronikę, aż do produktów spożywczych. Stale rosnąca konkurencja oraz wdrożenie nowych technologii spowodowało, że aby nie zostać wypartym z rynku e-sklepy ciągle muszą się rozwijać i poszukiwać nowych rynków zbytu. Walka pomiędzy nimi jest zacięta i zazwyczaj objawia się w coraz większych budżetach przeznaczanych na reklamę internetową. Jednak sama reklama to nie wszystko, ważne jest również to, gdzie sprzedaje się swoje towary. Zobacz, gdzie sprzedawać w sieci.

Strona internetowa dla sklepu internetowego

Strona internetowa dla e-sklepu to podstawa. Jest ona nie tylko wizytówką biznesu, ale i miejsce, gdzie klienci dokonują zakupów. W związku z tym witryna powinna być estetyczna, funkcjonalna i praktyczna.  Sklepy internetowe, które chcą czerpać duże zyski ze swojej działalności, powinny stale pracować nad swoimi stronami internetowymi i przywiązywać wagę do najmniejszych szczegółów np. zastosowanych kolorów czy opisów produktów. Własna strona www jest więc najprostszym i najczęstszym miejsce zawierania transakcji w sieci. Jednak jak pokazuje praktyka, nie warto poprzestawać tylko na niej.

Allegro i inne serwisy aukcyjne

Sklep internetowy, który chce dotrzeć do szerokiego grona klientów, powinien również postawić na sprzedaż swoich produktów na zewnętrznych platformach sprzedażowych i aukcyjnych. Mowa tutaj o takich serwisach jak Allegro czy eBay. Umożliwiają one dotarcie do dużej ilości osób bez  inwestowania w kosztowną reklamę. Serwisy te oferują e-sklepom założenie konta biznesowego, oznaczonego specjalnym znaczkiem i informującego potencjalnego klienta o tym, że zakupy są bezpieczne. Założenie takiego konta jest bezpłatne, natomiast sprzedaż opodatkowana jest prowizją pobierana przez portal zewnętrzny, a także opłaty za wystawianie aukcji. Należy również wspomnieć, że sklepy, które zdecydują się sprzedaż na Allegro, mogą liczyć na połączenie konta ze stroną internetową. Pozwala to na łatwe wystawianie aukcji oraz koordynowanie całego procesu zakupowego.

Galerie, czyli portale sprzedażowe

E-sklepy, które swoją działalność opierają na sprzedaży ekskluzywnych i ręcznie robionych produktów, do rynków zbytu mogą również zaliczyć portale sprzedażowe i galerie. Są to serwisy internetowe skupiające twórców i umożliwiające tworzenie własnych butików na nich.

Sprzedaż odbywa się za pośrednictwem portalu i jest od niej pobierana określona w regulaminie prowizja. Aby jednak móc współpracować z taką galerią trzeba spełniać określone kryteria. Te luksusowe nie podejmą współpracy z każdym projektantem czy e-sklepem. Towary, które chce się sprzedawać, muszą być wysokiej jakości oraz być uzupełnione estetycznymi i profesjonalnymi zdjęciami. Inwestycje we współpracę jest więc dość spora. Jednak nawiązując ją, można liczyć na suport techniczny oraz promocję swoich produktów. Galeriami, z którymi można podjąć w współpracę w Polsce są DaWanda, Show Room, Pakamera czy Decobazaar.

 

Czy warto prowadzić bloga firmowego?

0

Blogi firmowe są już niemal podstawą prowadzenia marketingu internetowego. Wiele firm nie wyobraża sobie bez nich strategii content marketingowych i komunikacji z klientem. Stanowią one miejsce, w którym przedsiębiorstwa dzielą się swoją wiedzą branżową, opowiadają historie o marce i produktach oraz budują wizerunek ekspercki. Nadal są jednak w sieci biznesy, które zastosowana się czy blogi firmowe to dobra forma marketingu i promocji. Ich główną obawą jest to, czy poradzą sobie z pisaniem tekstów oraz, czy prowadzenie bloga firmowego przyniesie efekty sprzedażowe.

Na to, czy prowadzić bloga firmowego jest tylko jedna odpowiedź: tak, ale… prowadzenie bloga firmowego faktycznie przynosi dużo profilów przedsiębiorstwu, o których opowiemy poniżej. Jednak zyski z prowadzenia bloga firmowego są możliwe tylko wtedy, kiedy faktycznie do tego zadania podejdzie się profesjonalnie i z pomysłem. Wrzucanie mało atrakcyjnych notek, brak systematyczności, a co gorsza kopiowanie treści z innych stron www i portali może bardziej zaszkodzić, niż pomóc w działaniach marketingowych. Co więcej, praktyki takie jak kradzież cudzego tekstu mogą przyczynić się do problemów z prawem.

Dlatego też, zanim uruchomi się bloga firmowego, należy przemyśleć: jaka będzie jego tematyka, skąd będzie czerpać się treści (pisać samodzielnie, zlecać copywritterowi), do kogo będzie się pisać i w jaki celu, jak często, jak będzie się promować bloga firmowego, jakie cele się chce osiągać z pomocą tego narzędzia promocji.

Zalety prowadzenie bloga firmowego

Wielu klientów decyduje się na zakupy w oparciu o znalezione w sieci informacje. Blog firmowy jest więc doskonałym miejscem do nawiązywania relacji oraz łączenia potencjalnych i obecnych klientów z marką. Jest on źródłem informacji o firmie i przestrzenią, gdzie można rozwiewać wątpliwości klienta co do produktu. Dobrze prowadzony content marketing pozwala na przekonanie go do skorzystania z usługi czy produktu bez prezentowania mu tradycyjnej oferty sprzedażowej. Co więcej, blog firmowy pozwala się postawić w roli klienta, a więc lepiej rozpoznać jego problemy i potrzeby. A to pierwszy krok do udoskonalania swojego biznesu i poprawy jakości. Nie bez znaczenia jest również fakt, że część klientów nie wie jakich produktów poszukuje. Przykładowo osoba, która chce zaaranżować małą kuchnię, może nie wiedzieć, że jednym z lepszych rozwiązań jest montaż zlewu narożnego. Co oznacza, że nie będą takich produktów szukać w wyszukiwarce. Trafiając na artykuł blogowy sklepu z wyposażeniem kuchennym, może się dowiedzieć o takim rozwiązaniu i zakupić proponowany w tekście zlew. Blog jest więc narzędzie, które pozwala pokazać, w jaki sposób można wykorzystać sprzedawane produkty oraz pozwala na odkrycie potrzeb klienta.

Powadzenie bloga na stronie firmowej to także doskonale działanie uzupełniające pozycjonowanie witryny. Tzw. długi ogon można budować dzięki artykułom, które bardzo dobrze indeksują wyszukiwarki internetowe. Natomiast ciekawe artykuły, które będą udostępniane w sieci np. w social mediach, są źródłem cennych linków do strony. Google, które lubi świeży content strony z blogami wyświetla też chętniej i częściej, niż te na, których treści nigdy nie są aktualizowane.

Niewątpliwą zaletą bloga firmowego jest też możliwość budowania przez firmę wizerunku specjalisty w danej dziedzinie. Jest to szczególnie ważne, jeśli firma działa w branży specjalistycznej i takiej, w której potrzebna jest fachowa wiedza.

 

Na czym polega marketing automation?

0

Dzisiejszy marketing znacznie różni się od tego, z którym mieliśmy do czynienia jeszcze kilka lat temu. Dziś większość procesów odbywa się w Internecie. Rozbudowane działania promocyjne prowadzą również do tego, że coraz więcej firm decyzje się na automatyzację procesów marketingowych. Działanie to nazywane jest marketing automation. Staje się ono coraz popularniejsze, nawet w mikro i małych przedsiębiorstwa. Pozwala na oszczędność czasu oraz pieniędzy, a co najważniejsze zwiększa efektywność działań promocyjnych. Zobacz, na czym polega marketing automation.

Czym jest marketing automation?

Marketing automation to według definicji automatyzacja marketingu prowadzona przy zastosowaniu specjalnego oprogramowania. Celem tego oprogramowania jest usprawnienie procesów reklamowych, sprzedażowych i content marketingowych. Dzięki zastosowaniu takich rozwiązań prowadzone kampanie są dokładne, a zgromadzone dane pozwalają na precyzyjne personalizowanie i targetowanie przekazów firmy. W praktyce oznacza to, że marketing automation ułatwia docieranie do potencjalnych klientowów oraz generowanie leadów sprzedażowych. A wszytko to dzięki sprawnej komunikacji oraz zbieraniu szczegółowych danych demograficznych i behawioralnych.

Jak działa marketing automation?

Działania marketing automation najlepiej pokazać na praktyce. Wyobrazimy sobie firmę XYZ, która posiada swoją stronę www, na tej stornie znajduje się formularz zasisu do newslettera, który zostaje wypełniony przez Zuzannę. Od tej pory oprogramowanie marketing automation zbiera o Zuzannie informacje, które pozwalają na przesyłanie jej konkretnych informacji i komunikatów, którymi będzie ona zainteresować. Jest ono w stanie prześledzić, z jakiej reklamy nasza bohaterka trafiła na stronę, na jakie podstrony wchodziła i ile czasu na nich spędziła, a także jakie działania na nich wykonała. Dodatkowo możemy się dowiedzieć czy Zuzanna otwiera nasze newsletter, a jeśli tak to, w co klika oraz czy jest zaangażowanym fanem na naszym Facebooku. Na podstawie zebranych danych oprogramowanie wdraża określone działania. Pierwszym z nich jest przydzielenie Zuzanny do odpowiedniej grupy, czyli np. podróżników, lubiących wyjeżdżać samotnie do Azji. Dzięki temu wylanie Zuzannie reklamy będą dopasowane do jej zainteresowań i potrzeb.

Zalety marketing automation

Główną zaletą marketing automation jest zmniejszenie nakładu pracy włożonego w kampanie reklamowe. Większość czynności wykonywane jest automatycznie, w tle i nie potrzeba, aby były wdrażane przez człowieka. Marketing automation pozwala również lepiej poznać swoich klientów, a co za tym idzie dopasować swoje przekazy do ich potrzeb i oczekiwań. Dodatkowo możemy badać i analizować czy podejmowanie działania faktycznie przynoszą skutek i jaki on jest. W efekcie czego optymalizuje się budżet marketingowy, przeznaczając środki tylko na te pozycje, które przynoszą firmie zysk.

Jak wdroży marketing automation?

Samo działanie marketing automation znacznie poprawia funkcjonowanie marketingu oraz optymalizuje czas pracy osób się nim zajmujących. Aby tak jednak było, konieczne jest wrażenie odpowiednich narzędzi. To właśnie ten początkowy okres jest najtrudniejszy i najbardziej czasochłonny. Wymaga opracowania ścieżek komunikacji oraz strategii marketing automation. Firmy, które do tej pory nie miały styczność z taką formą prowadzenie promocji, mogą technologię marketing automation wdrażać małymi krokami. Zaczynając na początku np. od działań związanych z email marketingiem, a dopiero potem rozbudowywać kolejne procesy.

Jak stworzyć strategię marketingowa e-sklepu?

Biznes internetowy tak samo, jak i ten stacjonarny musi posiadać strategię rozwoju, w skład której wchodzi określenie działań marketingowych. Strategię marketingową dla e-biznesu powinno się zbudować już na samym początku, a nawet przed rozpoczęciem działalność. Jej posiadanie pozwala określić, jakie działania, za jaki koszt oraz do jakiej grupy odbiorców będą kierowane. Wytyczne pozwalają na prowadzenie spójnych działań w obszarze sprzedaży i budowania wizerunku. Jak więc widać zalet z jej posiadania jest bardzo dużo, jednak wiele biznesów nie wie jak stworzyć strategie marketingowa dla e-sklepu.

Dobry plan to połowa sukcesu. Takim planem jest właśnie strategia marketingowa. Jej opracowanie jest szczególnie ważne dla biznesów działających w sieci. Pozwala na podążanie wytaczaną drogą i ostrożnie podchodzenie o coraz to nowszych nowinek technicznych i cudownych narzędzi marketingowych. Pozwoli też uniknąć wielu błędów i nieudanych prób stosowania różnorodnych takty marketingowych.

Cele w strategii marketingowej dla e-sklepu

Pierwszym elementem ,jaki należy określić w strategii marketingowej dla e–sklepu są cele, które chce się zrealizować. Cele te powinny być SMART, czyli konkretne, mierzalne, osiągalne, istotne oraz określone w czasie.  W strategii marketingowej warto zadbać o to, aby tych celów nie było za dużo, ponieważ wtedy zadania się rozproszą i nie będzie możliwości realizacji ich wszystkich.

Grupa docelowa w strategii marketingowej dla e-sklepu

Kolejnym elementem strategii dla biznesu internetowego jest określenie grupy docelowej. Nie jest to proste zadanie i wymaga przemyślenia oraz sprawdzenia wielu danych. Jednak jeśli wykonasz tę pracę, będziesz mógł kierować swoje komunikaty tylko do tych osób, które są potencjalnie zainteresowane usługami lub produktami. Pożądanym działaniem przy określaniu grupy docelowej jest także zbudowanie segmentów oraz konkretnych person. Pozwoli to na większą dokładność i zarumienia potrzeb oraz motywacji danej osoby.

Jak budować persony? Wyobraź sobie, że prowadzisz małe biuro podróży, pośredniczące w sprzedaży wycieczek od dużych touroperatorów – kto może być twoją grupą docelową? Agnieszka lat 50 pracuje w dziale księgowym średniej firmy, jej zarobki to między 3,5 a 5 tys. netto miesięcznie. Wyjeżdża na wakacje raz w roku, kiedy ma urlop. Korzysta z ofert biura podróży, ponieważ nie zna żadnego obcego języka. Interesują ją wczasy połączone ze zwiedzaniem, ale nie intensywnym.  Wycieczek szuka w Internecie, ale lubi te papierowe katalogi.

Posiadając taki opis, od razu łatwiej będzie ci przygotować przekaz reklamowy i ofertę dla swoich potencjalnych klientów.

Następnym krokiem przy określaniu grupy docelowej jest zastanowienie się, w których miejscach ona najchętniej przebywa i poszukuje informacje. Czy to są blogi i fora tematyczne, a może konkretny kanał w social media, jakie strony odwiedza, jak często i o jakich porach – wszystkie te dane są niezbędne do właściwego prowadzenia działań marketingowych.

Narzędzia marketingowe do realizacji strategii

Kiedy, wiesz co, chcesz osiągnąć i do kogo kierować swoje usługi pora zastanowić  się jakie działania do tego wykorzystasz. Możliwości jest tu całe mnóstwo od event marketingu, przez email marketing aż po social media. Rozpisz szczegółowo, jak te narzędzia będą wykorzystywane czy np. wysyłka newslettera raz w tygodniu, wpis na bloga firmowego 3 razy w tygodniu, organizacja webinarów aż na kwartał.

Budżet na marketing w e-sklepie

Strategia marketingowa powinna również określać jakie środki możesz przeznaczyć na poszczególne działania marketingowe. Nie chodzi tu tylko o budżety na reklamy na Facebooku, ale także i o wynagrodzenie osób, które będą odpowiedzialne za realizowanie strategii marketingowej. Budżet najlepiej rozpisać na miesiąc i wyszczególnić wszystkie wydatki. Jeżeli działaniami marketingowymi zajmuje się tylko właściciela przedsiębiorstwa, można również dodać do zestawiania czas, jaki będzie potrzebny na wykonanie zadań i ocenić ile on kosztuje.

 

Jak sklep internetowy może współpracować z blogerem?

0

 

Współpraca z blogerami to obecnie jeden z popularniejszych trendów w marketingu. Korzystają z niej zarówno przedsiębiorstwa działające offline, jak i sklepy internetowe. Z pomocą znanych i lubianych blogerów starają się dotrzeć do nowych odbiorców, promują swoje usługi i towary czy też prowadzą kampanie PR-owe. Duża ilość blogerów, a także coraz popularniejsza współpraca z mikro influencerami sprawia, że z tej opcji promocji mogą skorzystać nawet najmniejsze sklepy internetowe. Co więcej, dobrze przemyślana i przeprowadzona akcja współpracy e-sklepu z blogerem może przynieść bardzo dobre efekty, niekiedy nawet lepsze niż reklamy Adwords czy promocja na Facebooku. Jeśli jesteś zainteresowany taką formą promocji swojego sklepu internetowego, sprawdź jak możesz wypracować z blogerami.

Tradycyjny artykuł sponsorowany

Chociaż tradycyjny artykuł sponsorowany to już niemal przeżytek współpraca e-sklepu z blogerem może opierać się na stworzeniu tekstu/relacji fotograficznej obejmującej użycie produktu sprzedawanego w sklepie internetowym. Jest to najprostsza i najbardziej oczywista forma współpracy. Zazwyczaj nie wymaga wiele wysiłku ani czasu. Wybierając tą formę współpracy z blogerem, zadbaj, aby wpis nie wyglądał jak typowa reklam i był ciekawy dla czytelników, koniecznie te upewnij się, czy influencer, z którym zamierzasz podjąć współpracę, trafia do twojej grupy docelowej (dotyczy to każdej formy współpracy, nie tylko wpisu sponsorowanego na blogu).

Sesje zdjęciowe z blogerami

Kolejnym z pomysłów jest zorganizowanie sesji zdjęciowe, w której główni bohaterami będą osoby z blogosfery. Wbrew pozorom ten pomysł może sprawdzić się nie tylko w przypadku sklepów internetowych z odzieżą, ale i innymi artykułami. Bo kto np. powiedział, że nie można wykonać kilku ciekawych fotek książek czytanych przez blogerów lub akcesoriów do kuchni używanych przez nich w trakcie gotowania. Taka forma współpracy na linii sklep-bloger może być ciekawym urozmaiceniem, które zainteresuje odbiorców. Pamiętaj też, że nie musisz od razu organizować profesjonalnej sesji zdjęciowej – dziś fajne zdjęcia można wykonać samodzielnie.

Współpraca w realu

Z blogerami i internetowymi celebrytami można współpracować nie tylko on-line, ale także i w realu. Dobrym pomysłem jest zaproszenie ich na organizowany event, np. otwarcie showroomu czy start nowej kolekcji. Zadbaj o to, aby zdjęcia, a nawet relacja na żywo z wydarzenia pojawiła się w social mediach (twoich i blogera).

Konkurs z blogerem

Popularnym sposobem współpracy sklepu internetowego z blogerem jest wspólna organizacja konkursu. Nagroda fundowana jest przez przedsiębiorstwo, natomiast bloger zajmuje się promocją i rozpowszechnieniem informacji o konkursie wśród swoich fanów. Wybierając tą formę współpracy, warto zadbać, aby nagroda konkursowa była atrakcyjna oraz, aby sam event był zgodny z zasadami polskiego prawa i regulaminami platform, na których się go promuje.

Jak współpracować z blogerem? Metody rozliczeń

Dziś na darmową reklamę na poczytnym i popularnym blogu nie ma co liczyć. Niemal każdy bloger za współpracę z przedsiębiorstwem pobiera opłatę. Jest ona ustalania indywidualnie i związana nie tylko z popularnością internetowego celebryty, ale także  zaangażowaniem i czasem, jaki musi włożyć we współpracę z przedsiębiorcą. Mniej popularni i początkujący blogerzy oferują również współpracę barterową, jednak ta forma jest rzadziej spotykana.

 

Czym są sieci afiliacyjne i jak z nich korzystać?

Sieci afiliacyjne są jednym z narzędzi marketingu internetowego. Narzędzie to jest chętnie wykorzystywane przez duże firmy, jednak w przedsiębiorstwach MSP nie odgrywa zbyt dużej roli. Nie jest to jednak wynikiem tego, że nie sprawdza się w mikro firma, a raczej tego, że wielu przedsiębiorców nie wie, jak działają sieci afiliacyjne i jak wykorzystać ich potencjał. Tymczasem schemat ich działania jest prosty i nie wymaga dużego zaangażowania czasowego. Zobacz, czym są sieci afiliacyjne i jak z nich korzystać.

Czym jest sieć afiliacyjna?

Sieci afiliacyjne to inaczej programy partnerskie. Ich zadaniem jest dostarczenie nowych kanałów sprzedaży produktów lub usług przedsiębiorcom poprzez możliwości ich reklamowania na stronach internetowych partnerów zapisanych do programu.

Jak działa sieć afiliacyjna?

Działanie programów partnerskich opiera się na uczestnictwie 3 stron: reklamodawcy, partnera oraz klienta. Reklamodawcy, zwani też usługodawcami to firmy, które chcą wykorzystać sieci afiliacyjne do promocji swoje  marki i jej towarów. Partnerzy to właściciele stron www lub innych portali internetowych (fora, blogi), którzy użyczają powierzchni reklamowej na posiadanych przez siebie nośnikach. Klienci programu afiliacyjnego to użytkownicy Internetu, którzy mają styczność z reklamami i natrafiając na nią wykonują określone działanie. Często w przypadku programów partnerskich mówi się także o czwartej stronie, którą stanowi organizator programu, jest on jego właścicielem i koordynuje współpracą pomiędzy wszystkimi jego stronami.

Jak reklamować się w sieciach afiliacyjnych?

Reklama w sieciach afiliacyjnych opiera się na podpisanej umowie o współpracy. Określa ona jaka forma reklamy będzie stosowana i jaki ma być jej cel. W pierwszym przypadku możemy mówić o takich formatach reklamowych jak banery, mailingi czy reklamy AdWord. Celem takich przekazów może być przejście na stronę, zapisanie się do newslettera, pozostawienie danych kontaktowych, a nawet zakupów produktu. Przygotowane przez reklamodawcę przekazy umieszczane są na stronach partnerów i wyposażone są w link, zapraszamy do witryny. Przekierowanie to nazywane jest linkiem partnerskim, pozwala on zmierzyć ile faktycznie osób przeszło na stronę/ wykonało akcje z domeny konkretnego partnera programu afiliacyjnego.

Ile kosztuje reklama afiliacyjna?

Reklamodawca wypłaca wynagrodzenie partnerowi programu partnerskiego, które jest uzależnione od efektów. Najczęściej praktykowane są rozliczenia Pey per lead, czyli za konkretne działanie użytkownika np. za wypełnienie zapisu do newslettera, Pay per Clik, czyli stała opłata za kliknięcie w dany przekaz oraz Pay for Sale – czyli procentowe rozliczenie od sprzedaży reklamowanego towaru lub usługi.

Korzyści marketingu afiliacyjnego

Główną korzyścią dla przedsiębiorstw korzystających z marketingu afiliacyjnego jest rozpowszechnianie wiedzy o swoich produktach/usługach w sieci. Pozwala im to na zdobycie nowych klientów, a także zapewnia wzrost świadomości marki. Jednak, aby tak było marketing afiliacyjny, musi być prowadzony do odpowiednich grup docelowych, a przekaz reklamowy być dobrze przygotowany i odpowiadający na ich potrzeby. Korzyści z marketingu afiliacyjnego czepią nie tylko reklamodawcy, ale i partnerzy – jest on dla nich źródłem dochodu.

Marketing afiliacyjny to ciekawa forma promocji, którą warto wypróbować w firmie. Należy jednak pamiętać, że jeżeli chce się, aby faktycznie przyniosą ona efekt, wszystkie elementy muszą być odpowiednio przygotowane i zaplanowane. Niskiej jakości materiały, kierowanie przekazów do nieodpowiednich grup docelowych, umieszczenie reklama obok kontrowersyjnych treści czy nawet promocji konkurencji sprawia, że efekty z marketingu afiliacyjnego będą nieduże.

 

ZOBACZ TEŻ