czwartek, wrzesień 19, 2024
Strona 158

Jak stworzyć strategię marketingowa e-sklepu?

Biznes internetowy tak samo, jak i ten stacjonarny musi posiadać strategię rozwoju, w skład której wchodzi określenie działań marketingowych. Strategię marketingową dla e-biznesu powinno się zbudować już na samym początku, a nawet przed rozpoczęciem działalność. Jej posiadanie pozwala określić, jakie działania, za jaki koszt oraz do jakiej grupy odbiorców będą kierowane. Wytyczne pozwalają na prowadzenie spójnych działań w obszarze sprzedaży i budowania wizerunku. Jak więc widać zalet z jej posiadania jest bardzo dużo, jednak wiele biznesów nie wie jak stworzyć strategie marketingowa dla e-sklepu.

Dobry plan to połowa sukcesu. Takim planem jest właśnie strategia marketingowa. Jej opracowanie jest szczególnie ważne dla biznesów działających w sieci. Pozwala na podążanie wytaczaną drogą i ostrożnie podchodzenie o coraz to nowszych nowinek technicznych i cudownych narzędzi marketingowych. Pozwoli też uniknąć wielu błędów i nieudanych prób stosowania różnorodnych takty marketingowych.

Cele w strategii marketingowej dla e-sklepu

Pierwszym elementem ,jaki należy określić w strategii marketingowej dla e–sklepu są cele, które chce się zrealizować. Cele te powinny być SMART, czyli konkretne, mierzalne, osiągalne, istotne oraz określone w czasie.  W strategii marketingowej warto zadbać o to, aby tych celów nie było za dużo, ponieważ wtedy zadania się rozproszą i nie będzie możliwości realizacji ich wszystkich.

Grupa docelowa w strategii marketingowej dla e-sklepu

Kolejnym elementem strategii dla biznesu internetowego jest określenie grupy docelowej. Nie jest to proste zadanie i wymaga przemyślenia oraz sprawdzenia wielu danych. Jednak jeśli wykonasz tę pracę, będziesz mógł kierować swoje komunikaty tylko do tych osób, które są potencjalnie zainteresowane usługami lub produktami. Pożądanym działaniem przy określaniu grupy docelowej jest także zbudowanie segmentów oraz konkretnych person. Pozwoli to na większą dokładność i zarumienia potrzeb oraz motywacji danej osoby.

Jak budować persony? Wyobraź sobie, że prowadzisz małe biuro podróży, pośredniczące w sprzedaży wycieczek od dużych touroperatorów – kto może być twoją grupą docelową? Agnieszka lat 50 pracuje w dziale księgowym średniej firmy, jej zarobki to między 3,5 a 5 tys. netto miesięcznie. Wyjeżdża na wakacje raz w roku, kiedy ma urlop. Korzysta z ofert biura podróży, ponieważ nie zna żadnego obcego języka. Interesują ją wczasy połączone ze zwiedzaniem, ale nie intensywnym.  Wycieczek szuka w Internecie, ale lubi te papierowe katalogi.

Posiadając taki opis, od razu łatwiej będzie ci przygotować przekaz reklamowy i ofertę dla swoich potencjalnych klientów.

Następnym krokiem przy określaniu grupy docelowej jest zastanowienie się, w których miejscach ona najchętniej przebywa i poszukuje informacje. Czy to są blogi i fora tematyczne, a może konkretny kanał w social media, jakie strony odwiedza, jak często i o jakich porach – wszystkie te dane są niezbędne do właściwego prowadzenia działań marketingowych.

Narzędzia marketingowe do realizacji strategii

Kiedy, wiesz co, chcesz osiągnąć i do kogo kierować swoje usługi pora zastanowić  się jakie działania do tego wykorzystasz. Możliwości jest tu całe mnóstwo od event marketingu, przez email marketing aż po social media. Rozpisz szczegółowo, jak te narzędzia będą wykorzystywane czy np. wysyłka newslettera raz w tygodniu, wpis na bloga firmowego 3 razy w tygodniu, organizacja webinarów aż na kwartał.

Budżet na marketing w e-sklepie

Strategia marketingowa powinna również określać jakie środki możesz przeznaczyć na poszczególne działania marketingowe. Nie chodzi tu tylko o budżety na reklamy na Facebooku, ale także i o wynagrodzenie osób, które będą odpowiedzialne za realizowanie strategii marketingowej. Budżet najlepiej rozpisać na miesiąc i wyszczególnić wszystkie wydatki. Jeżeli działaniami marketingowymi zajmuje się tylko właściciela przedsiębiorstwa, można również dodać do zestawiania czas, jaki będzie potrzebny na wykonanie zadań i ocenić ile on kosztuje.

 

Jak sklep internetowy może współpracować z blogerem?

0

 

Współpraca z blogerami to obecnie jeden z popularniejszych trendów w marketingu. Korzystają z niej zarówno przedsiębiorstwa działające offline, jak i sklepy internetowe. Z pomocą znanych i lubianych blogerów starają się dotrzeć do nowych odbiorców, promują swoje usługi i towary czy też prowadzą kampanie PR-owe. Duża ilość blogerów, a także coraz popularniejsza współpraca z mikro influencerami sprawia, że z tej opcji promocji mogą skorzystać nawet najmniejsze sklepy internetowe. Co więcej, dobrze przemyślana i przeprowadzona akcja współpracy e-sklepu z blogerem może przynieść bardzo dobre efekty, niekiedy nawet lepsze niż reklamy Adwords czy promocja na Facebooku. Jeśli jesteś zainteresowany taką formą promocji swojego sklepu internetowego, sprawdź jak możesz wypracować z blogerami.

Tradycyjny artykuł sponsorowany

Chociaż tradycyjny artykuł sponsorowany to już niemal przeżytek współpraca e-sklepu z blogerem może opierać się na stworzeniu tekstu/relacji fotograficznej obejmującej użycie produktu sprzedawanego w sklepie internetowym. Jest to najprostsza i najbardziej oczywista forma współpracy. Zazwyczaj nie wymaga wiele wysiłku ani czasu. Wybierając tą formę współpracy z blogerem, zadbaj, aby wpis nie wyglądał jak typowa reklam i był ciekawy dla czytelników, koniecznie te upewnij się, czy influencer, z którym zamierzasz podjąć współpracę, trafia do twojej grupy docelowej (dotyczy to każdej formy współpracy, nie tylko wpisu sponsorowanego na blogu).

Sesje zdjęciowe z blogerami

Kolejnym z pomysłów jest zorganizowanie sesji zdjęciowe, w której główni bohaterami będą osoby z blogosfery. Wbrew pozorom ten pomysł może sprawdzić się nie tylko w przypadku sklepów internetowych z odzieżą, ale i innymi artykułami. Bo kto np. powiedział, że nie można wykonać kilku ciekawych fotek książek czytanych przez blogerów lub akcesoriów do kuchni używanych przez nich w trakcie gotowania. Taka forma współpracy na linii sklep-bloger może być ciekawym urozmaiceniem, które zainteresuje odbiorców. Pamiętaj też, że nie musisz od razu organizować profesjonalnej sesji zdjęciowej – dziś fajne zdjęcia można wykonać samodzielnie.

Współpraca w realu

Z blogerami i internetowymi celebrytami można współpracować nie tylko on-line, ale także i w realu. Dobrym pomysłem jest zaproszenie ich na organizowany event, np. otwarcie showroomu czy start nowej kolekcji. Zadbaj o to, aby zdjęcia, a nawet relacja na żywo z wydarzenia pojawiła się w social mediach (twoich i blogera).

Konkurs z blogerem

Popularnym sposobem współpracy sklepu internetowego z blogerem jest wspólna organizacja konkursu. Nagroda fundowana jest przez przedsiębiorstwo, natomiast bloger zajmuje się promocją i rozpowszechnieniem informacji o konkursie wśród swoich fanów. Wybierając tą formę współpracy, warto zadbać, aby nagroda konkursowa była atrakcyjna oraz, aby sam event był zgodny z zasadami polskiego prawa i regulaminami platform, na których się go promuje.

Jak współpracować z blogerem? Metody rozliczeń

Dziś na darmową reklamę na poczytnym i popularnym blogu nie ma co liczyć. Niemal każdy bloger za współpracę z przedsiębiorstwem pobiera opłatę. Jest ona ustalania indywidualnie i związana nie tylko z popularnością internetowego celebryty, ale także  zaangażowaniem i czasem, jaki musi włożyć we współpracę z przedsiębiorcą. Mniej popularni i początkujący blogerzy oferują również współpracę barterową, jednak ta forma jest rzadziej spotykana.

 

Czym są sieci afiliacyjne i jak z nich korzystać?

Sieci afiliacyjne są jednym z narzędzi marketingu internetowego. Narzędzie to jest chętnie wykorzystywane przez duże firmy, jednak w przedsiębiorstwach MSP nie odgrywa zbyt dużej roli. Nie jest to jednak wynikiem tego, że nie sprawdza się w mikro firma, a raczej tego, że wielu przedsiębiorców nie wie, jak działają sieci afiliacyjne i jak wykorzystać ich potencjał. Tymczasem schemat ich działania jest prosty i nie wymaga dużego zaangażowania czasowego. Zobacz, czym są sieci afiliacyjne i jak z nich korzystać.

Czym jest sieć afiliacyjna?

Sieci afiliacyjne to inaczej programy partnerskie. Ich zadaniem jest dostarczenie nowych kanałów sprzedaży produktów lub usług przedsiębiorcom poprzez możliwości ich reklamowania na stronach internetowych partnerów zapisanych do programu.

Jak działa sieć afiliacyjna?

Działanie programów partnerskich opiera się na uczestnictwie 3 stron: reklamodawcy, partnera oraz klienta. Reklamodawcy, zwani też usługodawcami to firmy, które chcą wykorzystać sieci afiliacyjne do promocji swoje  marki i jej towarów. Partnerzy to właściciele stron www lub innych portali internetowych (fora, blogi), którzy użyczają powierzchni reklamowej na posiadanych przez siebie nośnikach. Klienci programu afiliacyjnego to użytkownicy Internetu, którzy mają styczność z reklamami i natrafiając na nią wykonują określone działanie. Często w przypadku programów partnerskich mówi się także o czwartej stronie, którą stanowi organizator programu, jest on jego właścicielem i koordynuje współpracą pomiędzy wszystkimi jego stronami.

Jak reklamować się w sieciach afiliacyjnych?

Reklama w sieciach afiliacyjnych opiera się na podpisanej umowie o współpracy. Określa ona jaka forma reklamy będzie stosowana i jaki ma być jej cel. W pierwszym przypadku możemy mówić o takich formatach reklamowych jak banery, mailingi czy reklamy AdWord. Celem takich przekazów może być przejście na stronę, zapisanie się do newslettera, pozostawienie danych kontaktowych, a nawet zakupów produktu. Przygotowane przez reklamodawcę przekazy umieszczane są na stronach partnerów i wyposażone są w link, zapraszamy do witryny. Przekierowanie to nazywane jest linkiem partnerskim, pozwala on zmierzyć ile faktycznie osób przeszło na stronę/ wykonało akcje z domeny konkretnego partnera programu afiliacyjnego.

Ile kosztuje reklama afiliacyjna?

Reklamodawca wypłaca wynagrodzenie partnerowi programu partnerskiego, które jest uzależnione od efektów. Najczęściej praktykowane są rozliczenia Pey per lead, czyli za konkretne działanie użytkownika np. za wypełnienie zapisu do newslettera, Pay per Clik, czyli stała opłata za kliknięcie w dany przekaz oraz Pay for Sale – czyli procentowe rozliczenie od sprzedaży reklamowanego towaru lub usługi.

Korzyści marketingu afiliacyjnego

Główną korzyścią dla przedsiębiorstw korzystających z marketingu afiliacyjnego jest rozpowszechnianie wiedzy o swoich produktach/usługach w sieci. Pozwala im to na zdobycie nowych klientów, a także zapewnia wzrost świadomości marki. Jednak, aby tak było marketing afiliacyjny, musi być prowadzony do odpowiednich grup docelowych, a przekaz reklamowy być dobrze przygotowany i odpowiadający na ich potrzeby. Korzyści z marketingu afiliacyjnego czepią nie tylko reklamodawcy, ale i partnerzy – jest on dla nich źródłem dochodu.

Marketing afiliacyjny to ciekawa forma promocji, którą warto wypróbować w firmie. Należy jednak pamiętać, że jeżeli chce się, aby faktycznie przyniosą ona efekt, wszystkie elementy muszą być odpowiednio przygotowane i zaplanowane. Niskiej jakości materiały, kierowanie przekazów do nieodpowiednich grup docelowych, umieszczenie reklama obok kontrowersyjnych treści czy nawet promocji konkurencji sprawia, że efekty z marketingu afiliacyjnego będą nieduże.

 

O czym pamiętać tworząc stronę www biznesu?

Strona internetowa to wizytówką każdej firmy. Ma na celu zachęcić do wykonania określonej akcji, takich jak zapoznanie się z ofertą firmy czy zakup produktów. Niewątpliwie wpływa również na budowanie pozytywnego wizerunku i zaufania firmy. Jednak stworzenie dobrej strony internetowej nie jest łatwe. Wymaga czasu oraz znajomości nie tylko promowania, ale i zasad designu czy psychologii. Zobacz, o czym pamiętać budując stronę www.

Ile kosztuje strona internetowa dla firmy?

Ilość podmiotów, które oferują budowę stron internetowych dla firm, jest bardzo duża, stąd też rozpiętość cenowa takiej usługi jest znaczna. Stronę internetową może kupić już za 500 zł, a można na nią przeznaczyć i 20 tysięcy. Cena strony www dla firmy uzależniona jest od tego, jakie ma mieć ona funkcjonalności oraz doświadczania wykonawcy. Proste strony www można również stworzyć samemu wybierać darmowe narzędzie takiej jak np. WordPress. Nie mniej, jednak jeżeli chce się mieć profesjonalną stronę www najlepiej nie tworzyć jej samemu i wybrać ofertę firmy z doświadczeniem.

Cel strony firmowej

Nie wiele osób wie o tym, że budowę strony internetowe powinno się rozpocząć od ustalenia celu, jaki ma ona spełniać. Inaczej buduje się strony wizerunkowe, a inaczej sprzedażowe. Na tym etapie należy również zastanowić się, jak chce się komunikować z użytkownikami strony, jakie wartości mają być na niej przekazane i jakie skojarzenia ma wywoływać. Kolory i detale, które się na niej znajdują, powinny być powielone na pozostałych materiałach reklamowych, takich jak ulotki, foldery czy wizytówki. Pozwoli to na stworzenie spójnego wizerunku przedsiębiorstwa. Mówiąc o celu strony, trzeba też przeanalizować czy jest on zbieżny z oczekiwaniami grupy docelowej firmy. W tym celu konieczne jest zastanowienie się, do kogo się kieruje swoje usługi/produktu i stworzenie z konkretnych grup odbiorców i person.

Jak stworzy strukturę strony www?

Kolejnym krokiem jest zastanowienie się nad strukturą strony www, czyli tym jakie treści chce się przekazać na stronie i jak rozłożyć je wizualnie. Najlepiej zacząć planować od ogółu do szczegółu. Na początek należy zająć się rdzeniem serwisu, czyli głównymi zakładkami, a następnie rozdzielić je w podgrupy i stworzyć mapę strony www, czyli jej spis treści.  Mapę strony www można stworzyć w formie drzewa, które ukazuje hierarchię poszczególnych elementów i ich połączenie.

Technologie budowy stron www

Przy określaniu struktury należy też zwrócić uwagę na nawigację strony www, czyli to, w jaki sposób odbiorca będzie mógł się po niej poruszać i przechodzić na kolejne podstrony. Należy tutaj pamiętać, że potencjalny klient nie posiada takiej wiedzy jak my i nie myśli w ten sam sposób. Dlatego też myśląc o nawigacji strony www, należy wczuć się w rolę kogoś, kto nie posiada wiedzy o działaniu strony www, ani tej o sprzedawanych produktach czy usługach. Podstawową zasadą budowy strony www jest  postawienie na proste rozwiązanie – im prostsza nawigacja, tym łatwiej odnaleźć się na stronie. Jeśli masz problem z określeniem czy nawigacja strony jest odpowiednie najlepiej poprosić o pomoc osobę, która nie bierze udziału w procesie budowania strony www i zapytać ją, czy rozumie mechanizm działania, czy jest w stanie korzystać ze strony bez instrukcji i szybko odnaleźć informacje, których poszukuje.

Zadbaj o treść i zdjęcia

Po przygotowaniu makiety i ustaleniu jak strona www dla firmy ma wyglądać, do pracy przystępują graficy i programiści. To o czym jeszcze należy pamiętać, to konieczność opracowania testów na stronę. Przede wszystkim nie mogą być one kopiowane, jest to kradzież własności intelektualnej. Tak samo wygląda kwestia zdjęć. Teksty należy napisać samemu lub zlecić profesjonalnemu copywriterowi, zdjęcia można zakupić w jednej z wielu baz fotografii. Należy pamiętać, że umieszczony content jest bardzo ważny, wpływa na to, czy strona jest atrakcyjna dla odbiorcy oraz, czy znajduje na niej potrzebne informacje. Pisząc teksty na stronę firmową najlepiej wykorzystywać metodę storytellingu, czyli opowiadania historii. Dobrze jest też unikać żargonu, a za to stosować język korzyści. Pamiętaj, też o odpowiednim rozmieszczeniu tekstu – o wiele lepiej czyta się ten podzielony na akapity, niż zbity. Teksty na stronę nie powinny być też zbyt obszerne. Istotnym efektem jest również ich zgodność z zasadami seo copywriting.

Tworząc stronę, na uwadze należy mieć również to, że dzisiejsze społeczeństwo w większości jest obrazkowe. Dlatego też zamiast dużej ilości tekstów postaraj się na stronie umieszczać elementy graficzne, takie jak wykresy, ikony, filmy czy animacje.

Mówiąc o treści na stronę www, należy również wspomnieć, że dobra witryna internetowa musi posiadać system zarządzania treścią na stronie. Pozwala on na łatwe modyfikowanie tekstów oraz dodawanie nowych bez konieczności pomoc ze strony programisty czy informatyka.

Responsywność strony www

Jak pokazują ostatnie badania, większość internautów strony www przegląda na komórce lub innym urządzeniu mobilnym. Oznacza to, że budując stronę www dla firmy, musisz zadbać o to, aby była ona responsywna. Pozwoli to na odpowiednie wyświetlanie się jej elementów na małych ekranach.

 

Jak zorganizować konkurs na Facebooku?

0

Konkursy na Facebooku są uważane za dobre narzędzie do budowania świadomości marki i zdobywania nowych fanów. W różnych formach organizuje je bardzo wiele przedsiębiorstw. Jedne faktycznie spełniają swój cel, reklamują i budując świadomość marki w social mediach, inne przechodzą niezauważone. Mimo dużej popularności konkursów na Facebooku trzeba jednak zaznaczyć, że nie zawsze i nie dla wszystkich firm są one dobrym rozwiązaniem. Co więcej, nie umiejętnie zorganizowany konkurs na Facebooku może być przyczyną niemałych problemów przedsiębiorstwa nie tylko z tą platformą, ale i z polską Izbą Celną. Zobacz, jakie są zasady organizowania konkursu na Facebooku.

Kiedy warto organizować konkurs na Facebooku?

Konkurs na Facebooku tak samo, jak wszystkie działania podejmowane przez firmę powinien mieć swój cel. Zazwyczaj jest to reklamowanie produktów, podniesienie świadomości marki czy wprowadzenie na rynek nowej usługi. Organizowanie konkursu tylko po to, aby rozdać nagrody, mija się z sensem. Dlatego też, zanim zorganizuje się takie wydarzenie na Facebooku, należy się zastanowić, co chce się przez nie osiągnąć i dopasować do tego budżet konkursu, zadanie oraz nagrodę.  Wielu specjalistów uważa również, że konkursy na Facebooku przeznaczone są raczej dla firmy oferujących produkty/usługi dla klienta indywidualnego niż dla tych działających w sektorze B2B.

Jaki konkurs zorganizować na Facebooku?

Możliwości organizacji konkursu na Facebooku jest bardzo wiele. To jak on będzie wyglądał, zależy tylko od kreatywności pomysłodawcy. Może to być konkurs fotograficzny, filmowy, polegający na uzupełnieniu zdania lub odgadnięciu rebusa. Należy jednak pamiętać, że zadanie konkursowe nie powinno być zbyt trudne i nieadekwatne do zaproponowanej nagrody. W praktyce oznacza to, że jeżeli proponujesz kosz gadżetów firmowych lub książkę nie wymagają, aby uczestnicy konkursu tworzyli profesjonalne firmy. Zbyt skomplikowane zadanie sprawi również, że liczba uczestników będzie bardzo mała – zazwyczaj mało osób chce angażować się w konkursy, które wymagają czasu i dużego nakładu pracy. W złym tonie jest również proszenie uczestników konkursu o wykonywanie pracy za ciebie, czyli np. wymyślenie hasła reklamowego nowego produktu, czy nazwy nowej usługi.

Jak zorganizować konkurs na Facebooku?

Przede wszystkim postaw na proste i klarowne zasady. Innowacje w tym zakresie zazwyczaj nie kończą się dobrze (nie mówimy tu o kreatywnym pomyśle na konkurs, ale o skomplikowanych zasadach). Reguły konkursu na Facebooku powinny być jasne i zrozumiałe dla wszystkich, a ścieżka zgłoszenia prac prosta. Wieloetapowy system zgłoszeń jest uciążliwy dla fanów i zniechęca ich do uczestnictwa.

Jak promować konkurs na Facebooku?

Sama organizacja konkursu nie wystarczy. Najlepiej jest promować wydarzenie z pomocą konta reklamowego Facebook. Pozwoli to dotrzeć do większej ilość osób oraz faktycznie pozyskać nowych fanów. Konkurs warto promować ok. 2-3 tygodnie przed jego rozpoczęcie. Wcześniejsze działania mogą sprawić, że potencjalni użytkownicy zapomną o tym, że ma się on odbyć.

Regulamin konkursu na Facebooku

Organizując konkurs na Facebooku, należy pamiętać również o kwestiach formalnych. Przede wszystkim konkurs powinien opierać się na regulaminie. Kolejną kwestią jest to, że jego idea nie może łamać polskiego prawa oraz regulaminu Facebooka. Mowa tutaj o często stosowanych przez przedsiębiorstwa loteriach i losowaniach – są one możliwe tylko w przypadku zgłoszenia tego do Izby Celnej, a także warunkach uczestnictwa opierających się na udostępnienie posta konkursowego na swojej tablicy czy tagowanie użytkowników portalu – tego zabrania Facebook.

Brak dostosowania się do zasad, nie tylko pokazuje nie profesjonalizm firm, ale także może mieć przykre konsekwencje finansowe i prawne. W przypadku kontroli Izby Celnej firma narażona jest na kary finansowe, natomiast jeżeli Facebook stwierdzi, że na firmowym Facebooku prowadzone  są działanie niezgodne z regulaminem może zamknąć fanpage.

 

Social media – na jakich kanałach warto być obecnym?

0

Social media to obecnie jedne z najpopularniejszych platform komunikacyjnych. Obecne są na nich zarówno osoby prywatne, jak i celebryci czy przedsiębiorstwa. Te ostanie media społecznościowe wykorzystują do budowania pozytywnego wizerunku, działań PR-owy czy sprzedażowych. Nie zawsze jednak podejmowana przez firmy aktywność w social mediach wyważę się z czymś pozytywnym. Bardzo często brak wiedzy o właściwej komunikacji w social mediach sprawia, że firmy zakładają konta na każdej platformie i po prostu przeklejają content z jednej na drugą. Często zbyt wiele profili firmowych w social mediach sprawia, że część z kanałów jest martwa. Takie działania nie przekładają się na dobro marki. Zobacz jak wybrać kanały social mediów, na których warto być obecnym.

Poznaj swoją grupę docelowa

To na, których platformach mediów społecznościowych firma powinna być obecna najlepiej uzależnić od grupy docelowej, do której kieruje się swoje produkty lub usługi.  Inną grupę docelowa można spotkać na Facebooku, inną na Instagramie, a jeszcze inną na Snapchacie. Na początku działań w Internecie warto wybrać tę platformę, gdzie będzie największa potencjalna grupa odbiorców. Dane o tym, jakie grupy są dedykowane poszczególnym kanałom mediów społecznościowych, można znaleźć w statystykach tych platform.

Ustal cel

Obecność firmy w social mediach powinna mieć jasno określony cel. Określenie go pozwoli na dobór odpowiednich kanałów komunikacji. Przykładowo, jeśli twoim celem jest prowadzenie intensywnej rekrutacji, powinieneś skupić się na profesjonalnym prowadzeniu konta firmowego na LinkedIn lub/i GoldenLine. Jeśli chcesz budowach świadomość marki wśród nastolatków, dobrym pomysłem może być uruchomienie kanału firmowego na Snapchacie, natomiast jeśli twoim celem jest intensywna sprzedaż produktów, powinieneś pomyśleć na rozbudowaniu swojego firmowego fanpaga oraz uzupełnienie go kampaniami reklamowymi.

Zastanów się nad rodzajem contentu, jaki posiadasz

Kolejnym kryterium w doborze kanałów komunikacja dla firmy, jest rodzaj contentu, jaki się tworzy. Wbrew opiniom niektórych firm nie jest dobrym rozwiązaniem wrzucanie tej samej treść na Facebooka, Google+, LinkedIn i Instagrama. Każdy z tych portali rządzi się innymi prawami. Dlatego też przeanalizuj, czy twój content to głównie treść, a może zdjęcia lub filmy. O ile treść możesz wykorzystywać na wielu platformach mediów społecznościowych, o tyle, jeżeli chcesz założyć konto firmowe na YouTube, będziesz musiał zainwestować w nagrywania filmów, natomiast Instagram czy Pinterest wymaga posiadania dużej ilość contentu graficznego.

Pomyśl o budżecie

Samo wrzucanie contentu na tablicę, zazwyczaj przynosi marne skutki. Swoje działania w social mediach warto wspierać płatnymi kampaniami. Zanim wiec wybierze się główne medium komunikacji ze swoimi klientami, warto rozeznać się czy i za ile można promować się w mediach społecznościowych. Przykładowo reklama na Facebooku jest tańsza niż sponsorowanie postów na LinkedIn.

Określ ile możesz poświecić czasu na social media

Wydaje ci się, że prowadzenie firmowych kanałów w mediach społecznościowych nie wymaga dużą czasu? Tylko ci się wydaje. Wbrew pozorom jest to zajęcie czasochłonne i angażujące. Jeżeli chcesz być obecny na kilku platformach, musisz liczyć się z tym, że na przygotowanie contentu, załadowanie go, obsługę komentarzy i wiadomości zejdzie ci cały dzień. Przemyśl czy masz tyle czasu lub, czy ewentualnie możesz zatrudnić specjalistę ds. social mediów, który wspomoże twoje działania. jJśli nie, lepiej skup się na prowadzeniu komunikacji w jednym kanale. Wszak lepiej robić jedno, a dobrze, niż wiele i po łebkach.

 

Marketing szeptany – czy warto w w niego inwestować?

Marketing szeptany jest jednym z narzędzi marketingu internetowego. Opiera się na publikowaniu komentarzy i recenzji produktów na formach internetowych, stronach www, blogach czy w social mediach, silnie wiąże się również z komunikacją z użytkownikami Internetu i odpowiadaniem na ich potrzeby w zakresie zdobywania wiedzy. Niesyty coraz częściej pierwotna idee marketingu szeptanego jest wypatrzona. W sieci pełno jest komentarzy, które mają na celu zareklamować dany produkt i nie wnoszą nic nowego w dyskusje. Takie spamowe działania przez wielu postrzegana jako marketing szeptany nie przyczyniają się jednak do pozytywnego budowania wizerunku firmy. Czy warto więc prowadzić marketing szeptany w firmie?

Czym jest marketing szeptany?

Marketing szeptany może przybierać dwie podstawowe formy. Pierwszą z nich jest mówienie o produktach i usługach danej firmie, drugą tzw. marketing szeptany negatywny, który niszczy opinie na temat konkurencji. Obydwie te formy buzz marketingu opierają się na publikowaniu dużej ilości komentarzy i opinii w sieci, głównie na formach tematycznych.

Zalety marketingu szeptanego

Umiejętne prowadzenie działań buzz marketingu może przynieść przedsiębiorstwu duże korzyści. Przede wszystkim zalicza się do nich wzrost świadomości marki i produktu, a także budowanie zaufania do firmy. Marketing szeptany to również znakomite narzędzie do budowania opinii eksperta w sieci. Co więcej, wiele osób postrzega go jako działanie wspierające pozycjonowanie stron www. Wpływa na to fakt, że w zamieszczonych komentarzach często występuje linki do konkretnych podstron firmowego serwisu. Należy również wspomnieć, że ta forma marketingu internetowego nie jest zbyt droga. Cena marketingu szeptanego pozwala z tego narzędzia korzystać nawet małym firmom.

Kiedy lepiej odpuścić?

Nie zawsze jednak marketing szeptany przynosi zamierzone efekty. Nieumiejętne prowadzenie kampanii, brak strategii oraz zbyt agresywne umieszczanie komentarzy może spowodować, że zamiast pozytywnego oddźwięku na firmę posypie się lawina krytyki. Należy pamiętać, że umieszczane wpisy na forach powinny wyglądać naturalnie i nie nosić śladu przekazu reklamowego. Takie albo będą usuwane przez moderatora, albo zwyczajnie ignorowane przez użytkowników. Odpowiedzi powinny wnosić też konkretną wiedzę i być zgodne z tematem dyskusji. Dobrze, kiedy są umieszczane z kont, które nie powstały minutę przed dodaniem komentarza – wtedy to budzi większą wiarygodność.

Jak prowadzić marketing szeptany dla firmy?

Jeżeli chce się, aby marketing szeptany dla firmy był prowadzony skutecznie i przynosił zadowalające efekty najlepiej postawić nie na ilość a na jakość. Umieszczane komentarze powinny być przydatne dla użytkowników sieci i odpowiadać na ich potrzeby. Koniecznie należy umieszczać je w aktualnych dyskusjach. Dobrą praktyką jest oparcie buzz marketingu na monitoringu sieci i wyszukiwaniu najpopularniejszych fraz związanych z firmą. Warto też pamiętać, że marketing szeptany nie musi zawsze być równoznaczny z pozostawieniem linka do swojej strony www, o wiele lepsze efekty przynosić założenie kont firmowy na forach i bycie na nich aktywnym uczestnikiem dyskusji. Logotyp umieszczony w zdjęciu profilowym i podpis w stopce w zupełności wystarczą, aby zostać zapamiętany jak merytoryczny, godny zaufania dyskutant.

 

Jak zarejestrować bazę w GIODO?

0

Przedsiębiorstwa, które dysponują wewnętrznymi bazami danych klientów, są prawnie zobowiązane do zarejestrowania zbiorów w GIODO, czyli Generalnym Inspektoracie Ochrony Danych. Niestety rejestracji tej poddaje się bardzo mało firmowych zbiorów danych. Wynika to z tego, że wielu właściciel firm nie wie jak przeprowadzić całą operację lub też nie zdaje sobie sprawy, że zgromadzona przez niego baza danych musi zostać zgłoszona do GIODO. Tymczasem konsekwencje niedopełnienie tego obowiązku mogą być bardzo restrykcyjne i bolesne dla firm. Zobacz jak zarejestrować bazę danych w GIODO.

Czym jest baza danych?

To, czym jest baza danych, określone jest w ar. 7 Ustawy o ochronie danych osobowych. Przepis ten mówi, że zbiór danych to każdy posiadający strukturę zestaw danych o charakterze osobowym, dostępnych według określonych kryteriów, niezależnie od tego, czy zestaw ten jest rozproszony lub podzielony funkcjonalnie.

 

W praktyce oznacza to, że aby zbiór można było uznać za bazę danych, należy odnaleźć kryterium umożliwiające odnalezienie konkretnych informacji w zestawie. Kryterium takiego wyszukiwania może być np. imię i nazwisko, data urodzenia czy PESEL. Za kryterium można też uznać np. datę zamieszczenia danych w zbiorze. Usystematyzowany zestaw danych powinien obowiązkowo zostać zgłoszony jako baza danych do Generalnego Inspektoratu Ochrony Danych Osobowych. Przesłanki zwalniające z tego obowiązku można znaleźć w art. 43 wyżej cytowanej ustawy.

Jakie bazy danych trzeba rejestrować w GIODO?

Definicja zaprezentowana w ustawie nie zawsze jest rozumiana przez przedsiębiorców. Cześć z nich uważa, że ich bazy danych nie spełniają kryteriów podanych w dokumencie i dlaczego też nie podlegają rejestracji. Należy jednak zaznaczyć, że większość baz należy zarejestrować. Do zbiorów objętych tym obowiązkiem należą m.in. bazy mailingowe, wykazy klientów ze e-sklepów itd. Wynika to z tego, że zawierają one dane, po których można zidentyfikować daną osobę, np. imię i nazwisko w mailu.

Kto rejestruje bazę danych w GIODO?

Obowiązek rejestracji bazy danych w GIODO należy do administratora danych. Administratorem danych jest firma, spółka, fundacja, stowarzyszenie, organ państwowy lub osoba fizyczna, która nabyła lub zgromadziła dane. Nie ma tu znaczenia czy te dane samodzielnie przetwarza, czy też zleciła to zewnętrznemu podmiotowi.

Kiedy rejestrować bazę w GIODO?

Zgodnie z obowiązującymi przepisami bazę należy zarejestrować jeszcze przed rozpoczęciem przetwarzania danych, czyli przed wykonaniem pierwszych czynności. Oznacza to, że np. wysyłkę mailingów do posiadanego zbioru adresów email można rozpocząć dopiero po zgłoszeniu zbioru do GIODO.

Jak zgłosić bazę danych do GIODO?

Zgłoszenie bazy danych do GIODO następuje na specjalnym wniosek. Opisuje się na nim strukturę i źródło pochodzenia bazy. Należy również wskazać cel przetwarzania danych oraz oznaczyć podmiot prowadzący zbiór (czyli podać nazwę firmy oraz jej adres i numer identyfikacji gospodarczej). Ważne jest również wskazanie podstawy prawnej upoważniające do prowadzenia zbioru oraz środków technicznych i organizacyjnych podjętych w zakresie zabezpieczenia zbioru danych osobowych.

Zmiany w bazie danych – jak je zgłaszać do GIODO?

Administrator bazy danych zobowiązany jest także do zgłaszania GIODO zmian zachodzących w zbiorze danych i omówionych w powyższych akapitach. Na zgłoszenie takiej zmiany ma się 30 dni od jej dokonania.

Kary za niezarejestrowanie bazy w GIODO

Brak rejestracji bazy danych w GIODO może wiązać się z karami. Ustawodawca w tym zakresie przewidział zarówno sankcje finansowe, jak i kary ograniczenia i pozbawienia wolności do lat 2. Generalny Inspektor może nałożyć kary wynikające z ustawy o ochronie danych osobowych bez konieczności zawiadamiania prokuratury.

 

Omnichannel, czyli jak sprzedaje się w wielu kanałach?

0

Ciągle zmieniające się trendy, a także coraz większa świadomość klientów sprawia, że e-biznesy muszą stale się rozwijać. Stosowanie nowych narzędzi i rozwiązań marketingowych sprawia, że mają one szansę konkurować na rynku z innymi podmiotami. Jednym z trendów, które pozwala na podjęcie takiej rywalizacji, jest wykorzystywanie do komunikacji wielu kanałów. Trend ten znany pod nazwą omnichannel. Widać szczególnie w e-handlu, gdzie firmy prześcigają się we wprowadzaniu coraz to nowszych udogodnień dla klientów. Zobacz, czym jest omnichannel w bizesie.

Konsument XXI wieku

Dzisiejsi konsumenci to osoby świadome i posiadające określone wymagania. Od przedsiębiorców oczekują, że będą one w 100% spełnione, a co więcej, oprócz podstawowej usługi firma zagwarantuje im pozytywne doświadczenia związane z procesem zakupu. Takie zachowanie konsumentów wynika przede wszystkim z tego, że  mają oni coraz łatwiejszy dostęp do specjalistycznej wiedzy oraz urządzeń mobilnych, na których w szybkim czasie są w stanie sprawdzić, czy proponowana im oferta jest tą najlepszą na rynku. Oznacza to, że konsument XXI wieku to taki, który szuka najlepszej ofert, oczekuje szybkiej reakcji na swoje potrzeby, korzysta z nowinek technicznych i nowych kanałów komunikacji.

Czym jest omnichannel?

Odpowiedzią na nowe zachowania klientów jest omnichannel, które uznawane jest za wszechkanałowość sprzedaży. W praktyce oznacza to integrację wielu kanałów w trakcie procesu sprzedażowego. Komunikaty marki są obecne z klientami od samego początku drogi zakupowej do jej samego końca. Klient  na wielu kanałach otrzymuje spójne i jednolite komunikaty, co ma go zachęcić do wchodzenia w interakcje z marką.

Jak wdrażać omnichannel w firmie?

Aby móc mówić o wszechkanałowości w firmie, konieczne jest zbudowanie strategii omnichannel. Powinna ona przewidywać wrażenie rozwiązań wspierających klienta już na etapie pierwszej myśli o zakupie. Ważne jest również to, aby wdrażane komunikaty oraz działania dostarczały klientowi pozytywnych i oczekiwanych przez niego doświadczeń zakupowych, np. dawały poczucie bezpieczeństwa i pewności, że wybrał najlepsza dla siebie ofertę. Wdrażając strategię omnichannel, koniecznie trzeba też zadbać o to, aby klient mógł się kontaktować z marką w wielu, zintegrowanych ze sobą kanałach, z których każdy prezentuje wysoką jakość obsługi. Mowa tu o stronie www, sklepie internetowym punkcie stacjonarnej obsługi, email marketingu,  call center, social mediach  itp. Oznacza to, że przedsiębiorcy stawiający na wszechkanałowość sprzedaży będą zmuszeni łączyć działania prowadzone w internecie z tymi offline.

Przykłady omnichannel w biznesie

Jednym z przykładów zastosowania omnichannel w biznesie są zwroty i reklamacje. Coraz więcej sklepów umożliwia zwrot lub reklamację towaru kupionego w sklepie internetowym w punkcie stacjonarnym (i na odwrót). Kolejnym przykładem wszechkanałowości jest weryfikacja dostępności produktów. Klienci chcą mieć dostęp do informacji, w  którym punkcie mogą kupić produkt oglądany w sieci, a nawet oczekują możliwości jego zarezerwowania online, aby później za żywo go obejrzeć. Następnym znanym i powszechnie stosowanym rozwiązaniem omnichannel jest model click-and collect, czyli kupuj online, odbierz w sklepie stacjonarnym.

 

Reklama na Facebooku – krok po kroku

Reklama na Facebooku to narzędzie, które pozwala realizować wiele celów zarówno tych sprzedażowych, jak i wizerunkowych. Chociaż z reklamami na tej platformie do czynienia mamy od bardzo dawna, to nadal prowadzenie kampanii sprawia trudność wielu osobom. Wynika to z tego, że mechanizmy reklamowe Facebooka nie zawsze są jasne, a zamiany w nich następują bardzo często. Oznacza to, że swoją wiedzę na temat reklam na Facebooku trzeba stale aktualizować. Zobacz nasz poradnika jak krok po kroku założyć reklamę na Facebooku.

Krok pierwszy: ustalenie celu kampanii reklamowej

Reklamy na Facebooku mogą mieć różnorodne cele. Propozycje, które oferuje platforma, są skupione w 3 grupach tematycznych. Pierwsza z nich to świadomość – tutaj można m.in. promować swoją firmę na rynku lokalnym czy też zwiększać ilość fanów fanpage. Kolejna grupa do działania. Wybierając reklamy do niej należące, można przekierować ruch na swoją stronę, budować  zasięgi, zachęcać do zainstalowania aplikacji czy wyświetlenia filmu, a także pozyskiwać leady. Ostania grupa reklam jest ta związana z konwersjami. Celem tworzonych przekazów jest zwiększenie konwersji, sprzedaż katalogu produktów czy promowanie lokalizacji firm wśród osób przebywających w pobliżu. Bogaty wybór celów sprawia, że trzeba dokładnie przemyśleć jakich działań od odbiorców komunikatu się oczekuje. Zły wybór celu może sprawić, że reklama na Facebooku będzie nieskuteczna.

Krok drugi: grupa docelowa

Kolejnym krokiem tworzenia reklam na Facebooku jest dobór grupy docelowej. Facebook pozwala na bardzo szczegółowe jej targetowanie. Osoba tworząca kampanie może dokładnie dookreślić miejsce zamieszkania grupy docelowe (co do dzielnicy), wiek, płeć, zainteresowania i zachowania. Istnieje również możliwość skierowania reklamy do osób podobnych do aktualnych fanów fanpage’a lub do osób, do których posiadamy mail lub numery telefonów (czyli bazy wewnętrznej firmy). W dwóch ostatnich przypadkach należy wybrać opcję kierowania reklam do grup podobnych odbiorców lub niestandardowych odbiorców.

Umiejscowienie reklam na Facebooku

Facebook proponuje kilka wariantów umiejscowienia przekazów reklamowych. Pierwszy z nich na to na tablicy osób, które należą do grupy docelowej, drugi to belka po prawej stronie. W tym etapie można również wybrać czy reklama ma być wyświetlana tylko na Facebooku, czy również i na Instagramie (jest to możliwe, jeśli posiada się połączone konta), w Messengerze lub w sieciach współpracujących z Facebookiem.

Budżet reklamy na Facebooku

W kolejnym kroku budowania kampanii reklamowej na Facebooku ustala się wysokość budżetu. Może być on dzienny lub całkowity. Na tym etapie konieczne jest też, zaznaczenie jak długo przekaz reklamowy ma pokazywać się odbiorom.

Krok czwarty: kreacja reklamowa na Facebooku

Na tym etapie wybierana jest kreacja graficzna reklamy na Facebooku oraz tworzony jest tekst reklamy. Promować można albo post stworzy specjalnie z myślą o kampanii, albo ten, który został już umieszczony na tablicy. Grafika powinna mieć odpowiednie wymiary, a także zawierać mniej niż 20% tekstu. Po uzupełnieniu wszystkich pól reklamę należy, poprzez kliknięcie w przycisk konstytucji, przesłać do zatwierdzenia Facebookowi. Proces sprawdzania reklamy trwa ok. 2-3 godzin (regulamin Facebooka podaje, że maksymalny czas oczekiwania to 48 godzin).

Analityka reklam na Facebooku

Po zatwierdzeniu przez Facebooka reklamy będzie ona wyświetlać się wybranej grupie docelowej. Nie oznacza to jednak, że można ją pozostawić samą sobie. Nad tym, jakie są efekty reklamy na Facebooku, można czuwać na bieżąco. Dane analityczne potrzebne do mierzenia jej efektywności można znaleźć w Power Editorze lub w Menedżerze Reklam, czyli tych narzędziach, których tworzy się przekaz reklamowy.

 

ZOBACZ TEŻ