Z nazwą retargeting lub remarketing spotkało się wielu przedsiębiorców. Mimo że reklamy oparte na tym narzędziu są bardzo popularne, to nadal niewiele osób wie, na czym dokładnie one polegają. W dzisiejszym artykule przybliżymy ideę retargetingu i powiemy, jakie zalety ma ta forma reklamowa.
Czym jest retargeting?
Retargeting, przez niektórych zwany równie remarketingiem to narzędzie marketingu internetowego. Polega on na wyświetlaniu komunikatów reklamowych użytkownikom sieci, które są ściśle dopasowane do ich potrzeb i oczekiwań. Aby tak było, komunikaty te wyświetlają się na podstawie wcześniej podjętych przez użytkowników działań na stronie.
Jak działa remarketing w praktyce?
Użytkownik Internetu wchodząc na wybraną stronę www, wykonuje różne czynności, np. ogląda poszczególne produkty w sklepie z działu książki dla dzieci. Jego działania pozostawiają wirtualny ślad w postacie tzw. plików cookie. To właśnie na ich podstawie serwer reklamowych wyświetla spersonalizowaną reklamę remarketingową.
Reklamy oparte na remarketingu można zakładać na różne działania internautów zarówno te obejmujące tylko oglądanie produktów w sklepie internetowym, jak i będzie zaawansowane np. porzucone koszyki.
Gdzie wyświetlają się reklamy remarketingowe?
Reklamy remarketingowe spotkać możemy dosłownie wszędzie. Stąd też wiele osób, które nie zna się na marketingu internetowym, ma wrażenie, że jest przez nie śledzone. O remarketingu możemy mówić zarówno w kontekście stron internetowych, na których wyświetlają się przekazy reklamowej, jak i Facebooku, który również oferuje zakładanie tego typu reklam. W przypadku stron internetowych reklamy wyświetlają się wszędzie tam, gdzie umieszczone są jednostki reklamowe, w przypadku remarketingu Google AdWords są więc to wszystkie strony uczestniczące w programie AdSense.
Zalety retargetingu
„Śledzenie” potencjalnego klienta przekazem reklamowym i przypominanie mu o tym, co ostatnio oglądał w sklepie, sprawia, że bardzo często wraca on na stronę www i dokonuje zakupu. Jednak podwyższenie sprzedaży to nie jedyne zalety remarketingu. Wśród nich można także wyróżnić: bardziej sprecyzowane komunikaty, możliwość segmentowania użytkowników, zwiększenie skuteczności reklamy, zmniejszenie kosztu pozyskania klienta, budowanie pozytywnych relacji, możliwość dotarcia do internautów, którzy są w trakcie ścieżki zakupowej. Retargeting zapewnia również wyższy wskaźnik konwersji i CTR.
Czy warto stosować remarketing?
Powyższe zalety retargetingu powinny przekonać każdego przedsiębiorcę do tego, że jest to skuteczne i warte uwagi narzędzie reklamowe. Jeśli tak się nie stało, dla przekonania warto zapoznać się ze statystykami. Mówią one, że klient, który dokonuje zakupów w sieci, musi zetknąć się z danym przekazem średnio 3 do 6 razy, aby podjąć decyzje o zakupie danego produktu/usługi. W tym przypadku remarketing świetnie się sprawdzi – przedsiębiorca może dowolnie ustawiać, w jakim czasie od odwiedzin na stronie i na jak długo mają się danej sobie wyświetlać reklamy proponujące dany produkt. Co więcej, remarketing można także wykorzystać przy sprzedaży komplanarnej, czyli np. jeśli ktoś kupił namiot, można zaoferować mu i karimatę lub turystycznego grilla. Możliwości jest tu naprawdę bardzo dużo i to jak wykorzysta się retargeting, zależy tylko od pomysłowości marketingowca.