Social media to obecnie jedne z najpopularniejszych platform komunikacyjnych. Obecne są na nich zarówno osoby prywatne, jak i celebryci czy przedsiębiorstwa. Te ostanie media społecznościowe wykorzystują do budowania pozytywnego wizerunku, działań PR-owy czy sprzedażowych. Nie zawsze jednak podejmowana przez firmy aktywność w social mediach wyważę się z czymś pozytywnym. Bardzo często brak wiedzy o właściwej komunikacji w social mediach sprawia, że firmy zakładają konta na każdej platformie i po prostu przeklejają content z jednej na drugą. Często zbyt wiele profili firmowych w social mediach sprawia, że część z kanałów jest martwa. Takie działania nie przekładają się na dobro marki. Zobacz jak wybrać kanały social mediów, na których warto być obecnym.
Poznaj swoją grupę docelowa
To na, których platformach mediów społecznościowych firma powinna być obecna najlepiej uzależnić od grupy docelowej, do której kieruje się swoje produkty lub usługi. Inną grupę docelowa można spotkać na Facebooku, inną na Instagramie, a jeszcze inną na Snapchacie. Na początku działań w Internecie warto wybrać tę platformę, gdzie będzie największa potencjalna grupa odbiorców. Dane o tym, jakie grupy są dedykowane poszczególnym kanałom mediów społecznościowych, można znaleźć w statystykach tych platform.
Ustal cel
Obecność firmy w social mediach powinna mieć jasno określony cel. Określenie go pozwoli na dobór odpowiednich kanałów komunikacji. Przykładowo, jeśli twoim celem jest prowadzenie intensywnej rekrutacji, powinieneś skupić się na profesjonalnym prowadzeniu konta firmowego na LinkedIn lub/i GoldenLine. Jeśli chcesz budowach świadomość marki wśród nastolatków, dobrym pomysłem może być uruchomienie kanału firmowego na Snapchacie, natomiast jeśli twoim celem jest intensywna sprzedaż produktów, powinieneś pomyśleć na rozbudowaniu swojego firmowego fanpaga oraz uzupełnienie go kampaniami reklamowymi.
Zastanów się nad rodzajem contentu, jaki posiadasz
Kolejnym kryterium w doborze kanałów komunikacja dla firmy, jest rodzaj contentu, jaki się tworzy. Wbrew opiniom niektórych firm nie jest dobrym rozwiązaniem wrzucanie tej samej treść na Facebooka, Google+, LinkedIn i Instagrama. Każdy z tych portali rządzi się innymi prawami. Dlatego też przeanalizuj, czy twój content to głównie treść, a może zdjęcia lub filmy. O ile treść możesz wykorzystywać na wielu platformach mediów społecznościowych, o tyle, jeżeli chcesz założyć konto firmowe na YouTube, będziesz musiał zainwestować w nagrywania filmów, natomiast Instagram czy Pinterest wymaga posiadania dużej ilość contentu graficznego.
Pomyśl o budżecie
Samo wrzucanie contentu na tablicę, zazwyczaj przynosi marne skutki. Swoje działania w social mediach warto wspierać płatnymi kampaniami. Zanim wiec wybierze się główne medium komunikacji ze swoimi klientami, warto rozeznać się czy i za ile można promować się w mediach społecznościowych. Przykładowo reklama na Facebooku jest tańsza niż sponsorowanie postów na LinkedIn.
Określ ile możesz poświecić czasu na social media
Wydaje ci się, że prowadzenie firmowych kanałów w mediach społecznościowych nie wymaga dużą czasu? Tylko ci się wydaje. Wbrew pozorom jest to zajęcie czasochłonne i angażujące. Jeżeli chcesz być obecny na kilku platformach, musisz liczyć się z tym, że na przygotowanie contentu, załadowanie go, obsługę komentarzy i wiadomości zejdzie ci cały dzień. Przemyśl czy masz tyle czasu lub, czy ewentualnie możesz zatrudnić specjalistę ds. social mediów, który wspomoże twoje działania. jJśli nie, lepiej skup się na prowadzeniu komunikacji w jednym kanale. Wszak lepiej robić jedno, a dobrze, niż wiele i po łebkach.