Email marketing to jedno z podstawowych narzędzi promocji w Internecie. Pozwala na szybkie dotarcie z określonym przekazem do dużej grupy odbiorców. Co więcej, jego rozwój sprawił, że przesyłane komunikaty są coraz bardziej trafne i spersonalizowane, dzięki czemu skuteczność prowadzonych działań email marketingowych ciągle rośnie. Zobacz, czym jest email marketing i jak go wprowadzić do własnej firmy.
Email marketing opiera się na masowej wysyłce mail. Wiadomości trafiają na prywatną lub służbową skrzynkę odbiorczą subskrybentów. Ich treść uzależniona jest od tego, jaki przekaz chce się skierować do odbiorcy. Wśród nadesłanych wiadomości można wyróżni najpopularniejsze: mailingi i newslettery, a także mniej znane wiadomości cykliczne czy autorespondery.
Czym jest email marketing?
Email marketing jest formą marketingu bezpośredniego. W tej formie promocji głównym narzędziem jest poczta elektroniczna. To ona służy do komunikacji i przesyłania informacji. Aby móc korzystać z tego narzędzia marketingowego konieczne jest jednak posiadanie bazy adresów email. Baza ta może być wewnętrzną (czyli zgromadzona przez firmę), lub zewnętrza (zakupiona lub nabyta na prawach licencji). Ważne, aby zbiór był zdobyty zgodnie z prawem, a subskrybenci potencjalnie zainteresowani produktem lub usługą oferowaną przez firmę.
Pierwsze kroki w email marketingu
Rozpoczynając działania w zakresie email marketingu, oprócz bazy należy zadbać również o odpowiedni system do masowej wysyłki wiadomości. Wysłanie wiadomości z własnego konta mailowego będzie nie tylko nie profesjonalne, ale i problematyczne. Systemy do masowych wysyłek maili są powszechnie dostępne. Firmy, które je oferują, proponują wykupienie abonamentu lub też rozliczanie się w zależności od ilości wysłanych wiadomości.
Wraz z możliwością wysyłki udostępniają one także możliwość tworzenia graficznych szablonów wiadomości. Alternatywą jest stworzenie własnego systemu wysyłkowego – należy jednak pamiętać, że jest to kosztowne, a części udogodnień, które oferują systemy zewnętrzne, nie będzie się dało zaimplementować. To rozwiązanie nie jest więc polecane na początku przygody z email marketingiem.
Na czym polega email marketing?
Wbrew pozorom i opinii wielu osób email marketing to nie tylko wysłanie informacji. Ta forma promocji w Internecie obejmuje również analizowanie, planowanie, realizację i kontrolę takich działań jak: tworzenie i rozbudowę baz mailingowych, zarządzania bazami danych, przygotowywanie treści oraz kreacji wiadomości, wysyłanie wiadomości (w tym targetowanie, glokalizacja, personalizacja maili), obsługa informacji zwrotnych oraz tworzenie strategii komunikacyjnej z wykorzystaniem poczty elektronicznej.
W czym może pomóc email marketing?
Dziś email marketing wykorzystywany jest zarówno działaniach PR, jak i sprzedażowych oraz marketingowych. Jego zadaniem jest budowa lojalności konsumenckiej, edukowanie klientów, budowanie długotrwałych relacji, informowanie o nowościach, oraz sprzedaż. Email marketing to także popularne narzędzie w komunikacji wewnętrznej firmy.
Email marketing czy warto?
Email marketing, mimo że przez wiele osób postrzegany jest negatywnie, nadal stanowi jedno z głównych narzędzi promocji w sieci. Do jego zalet zalicza się to, że jest niskobudżetowy, prosty w realizacji oraz trafia do szerokiego grona odbiorców. Ponadto wyniki z wysyłki łatwo zmierzyć i przeanalizować. Zaawansowane narzędzia pozwalaj również na odpasowanie przekazów i personalizowanie wysyłek.